Új életre kel Lisszabon történelmi központja
2009. február 16. 12:09 MTI
Lisszabon történelmi központja, a Baixa, amely korábban romlásnak indult és kiüresedett, új életre kel: a portugál főváros polgármesteri hivatala elkötelezte magát a város "szívének" újjáépítése mellett.
Korábban
A neoklasszikus stílusú Baixa az 1755. évi földrengés által lerombolt város romjain épült ki Lisszabon centrumává, a hatalom, a kereskedelem és a pénzvilág központjává, ahogy Antonio Costa, a főváros mai polgármestere szereti mondani, "városunk szívévé és arcává". Az elmúlt két évtizedben azonban ez a negyed, amelynek hanyatlása a már a múlt század 50-es éveiben megkezdődött, lakóinak felét elvesztette és ma már alig 4-5 ezer ember él falai között - és lakóinak csaknem egyharmada 76 évnél idősebb. A polgármesteri hivatal számításai szerint a 20 millió négyzetméternyi épített területből 14 millió négyzetméter felújításra szorul.
A városrész hagyományos kereskedései és iparos műhelyei - a szabóságok, az aranyművesek, a cipészek stb. - lehúzták a redőnyt. Sok szolgáltató cég is elhagyta a Baixát a külvárosi "kereskedelmi parkok" kedvéért és ma egyre több befalazott ablakú épületet látni ebben a negyedben. A helyzet megváltoztatására a polgármesteri hivatal január óta az úgynevezett Baixa-terv keretében mentőintézkedések sorozatát jelentette be: 70 felújítási engedélyt adtak ki, bejelentették egy új múzeum és egy egyetemi kollégium felépítését, támogatást helyeztek kilátásba szállodák és kerthelyiségek építéséhez, korlátozzák a gépkocsiforgalmat.
Joao Seixas szociológus, aki az elmúlt két évtizedben már több olyan felújítási tervnek tanúja volt, amely nem jutott túl az elvi szakaszon, úgy véli, hogy ezúttal először bontakozik ki egy olyan integrált stratégia, amelyre a Baixának már fél évszázada szüksége lett volna. A polgármesteri hivatal számításai szerint a Baixa felújításához 2020-ig 700 millió euróra (208 milliárd forint) lesz szükség. Antonio Costa csapata a turizmust kívánja a főváros gazdasági motorjává tenni. Ezért növelni kívánja Lisszabon szállodai és kulturális kínálatát, hogy így ki tudják majd használni a hamarosan átadásra kerülő új nemzetközi repülőteret, a nagysebességű vonatot és a luxus óceánjárók számára épülő kikötőt.
Ezzel párhuzamosan - jelentős adóssága ellenére - a polgármesteri hivatal úgy határozott, hogy maga is beruház több nagy létesítménybe. Ilyen lesz a divat és a dizájn múzeuma, amelynek megnyitását 2010 végére tervezik. A Baixa vonzerejét kívánják növelni a gépkocsiforgalom korlátozásával is - a járművek 70 százaléka ma amúgy is csak áthajt át ezen a negyeden.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
tavasz
Múlt-kor magazin 2022
- Lakatos Ernő, a „kiváló napi végrehajtó”
- A mozsgói Biedermann-kastély
- Tévéelnök belügyes gyakorlattal: Tömpe István
- A rivaldafényt kerülő Apró Antal
- A holokauszt soproni mártírjai
- Hét híres királygyilkosság
- Biszku Béla, a megtorlás szimbóluma
- A Duna egykori halcsodái
- Szomorú szerelem a szabadságharc idején
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila 19:05
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre 17:44
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra 14:20
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla 09:50
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére 09:05
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött tegnap
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco tegnap
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein tegnap