Nincs pénz a Free China fenntartására
2008. december 17. 09:01 International Herald Tribune
Ötven évvel ezelőtt bármilyen hajózási tapasztalatot nélkülöző hat férfi mászott egy öregedő kínai dzsunka fedélzetére Tajvanon, majd egy pusztító tájfunt és 11 ezer kilométert leküzdve behajóztak San Francisco kikötőjébe. A 20. századi történelem és a kínai hajóépítés különleges ritkaságát, a Free Chinát most újra utolérte a pusztulás veszélye.
A kutatók szerint a hajó - amely típusának utolsó létező, és megmenthető darabja - elpusztulhat, ha decemberig nem találnak neki állandó otthont. A 20. századi amerikai és kínai történelem mementójául is szolgáló Free China nevű hajó hidegháborús retorikát is idéz, ám a dzsunka emellett a hagyományos kínai hajóépítés legjobb példája – állítja Hans Van Tilburg történész, a Nemzeti Oceanográfiai és Atmoszférikus Szervezet munkatársa.
Szerinte a dzsunka több ezer év hajóépítési technikáját képviseli, amelyet soha nem dokumentáltak, mert azt egy családokban öröklődő művészeti formának tartották. A hajó megőrzése már csak azért is fontos lenne, mert annak építői Kínából menekültek Tajvanra. Az egyetlen további lehetőségük egy nemzetközi jachtverseny volt, amelyre nevezésként mindenüket eladták, és a helyi kormányzó támogatásával vettek egy öregedő dzsunkát. Az egyetlen feltétel a kínai szabadság hirdetése volt, s a hajó ezét kapta a Free China nevet.
Amikor az amerikai konzulátuson vízumért folyamodtak, jelentkezésüket nem fogadták el, ám a konzul helyettes, Calvin Mehlert velük tartott az utazáson. A hajó sikerrel jutott el San Franciscóba, és a további terv a Panama csatornán való átkelés, majd az Atlanti-óceánon való hajóversenybe való bekapcsolódás lett volna, erre azonban már nem került sor.
A dzsunka az utazás egyik résztvevője, Reno Chen tavaly szeptemberi halála után a Nemzeti Tengerészeti történeti Park kikötőjébe került, akiknek azonban már nincs több pénzük a különleges ereklye megfelelő fenntartására. A Free China még most is kiváló állapotban van, ám a tenger pusztító hatása szép lassan tönkreteheti majd. A szakértők ezért azzal érvelnek, hogy a történelmi hajóritkaság jobb helyen lenne egy szárazdokkban vagy egy múzeumban.
Támogasd a
szerkesztőségét!
![2024. nyár: Hírhedt emberrablások](/ih0Ax/article_issue/.275x275/167.jpg)
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
![](https://ad.jumu.hu/www/images/a01f91ced050cecd7355bc9df458a3a2.jpg)
![Múlt-kor magazin 2022/tavasz](/ih0Ax/label/.cut-640x400/834.jpg)
tavasz
Múlt-kor magazin 2022
- Lakatos Ernő, a „kiváló napi végrehajtó”
- A mozsgói Biedermann-kastély
- Tévéelnök belügyes gyakorlattal: Tömpe István
- A rivaldafényt kerülő Apró Antal
- A holokauszt soproni mártírjai
- Hét híres királygyilkosság
- Biszku Béla, a megtorlás szimbóluma
- A Duna egykori halcsodái
- Szomorú szerelem a szabadságharc idején
- A katolikus hit védelmezőjéből vált az önálló anglikán egyház fejévé VIII. Henrik tegnap
- Még a föld is megnyílt a Komáromot elpusztító földrengés következtében tegnap
- A Tisza család nemzedékeit bemutató kiállítással várja a látogatókat a megújult geszti kastély tegnap
- Soha nem érezte magát bűnösnek a szarajevói merénylő tegnap
- Béremelésért és árcsökkentésért tüntettek a poznani munkások 1956-ban tegnap
- Folytatódnak a mohácsi csata helyszínének régészeti feltárásai tegnap
- Az ártatlanul elítélt '56-os mártírra, Brusznyai Árpádra emlékeztek tegnap
- Erdélyi színháztörténet egy felvonásban tegnap