2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Ókori föníciai vitorlással hajózzák körbe Afrikát

2008. augusztus 15. 09:17

A föníciaiak után 2500 évvel egy ókori vitorlás pontos másán kívánja körbehajózni Afrikát társaival egy angol üzletember. A csapat vasárnap indul Szíriából.

A föníciaiak, akik a mai Libanon, Szíria és a meditteráneum más részein éltek i.e. 1200 körül, az ókor legjobb hajóépítőinek számítottak. Hérodotosz szerint a föníciai tengerészeknek i.e. 600 táján sikerült körbehajózniuk Afrikát. Útjukat szeretné megismételni Philip Beale 47 éves angol üzletember, aki 21 méter hosszú keresztvitorlás hajóján vág neki az egyéves kalandnak, amelynek során a világtengerek legveszélyesebb vizeit szelik majd át.

Az expedíció Philip Beale második kalandtúrája: 2003-ban egy 1200 éves hajó pontos másán vitorlázott el Indonéziából Afrikába.A vitorláson húszfős, többségében brit legénység szolgál. Az expedíció Szíriából indul, majd áthalad a Szuezi-csatornán, megkerüli Afrika szarvát, hogy a kontinens keleti partja mellett hajózva elérje a Jóreménység fokát; ez az expedíció kritikus pontjának számít. Az utazás a nyugati part mentén folytatódik, a föníciaiak 21. századi követői áthajóznak a Gibraltár-szoroson, majd a Földközi-tengeren Szíriába térnek vissza. Az út során az expedíció 31,5 ezer kilométert tesz meg.

"Utunk legnehezebb szakasza a Jóreménység fokának körbehajózása lesz, ahol sok hajóroncs árulkodik az embert próbáló körülményekről. Húszméteres vagy még magasabb hullámokkal lehet dolgunk, mindez decemberben, vagy januárban" - mondta Beale, aki 70 százalék esélyt ad a csapatnak arra, hogy sikeresen véghezviszi a feladatot.

A Phoenicia névre keresztelt vitorlás, amelynek tervrajzai ókori hajóroncsok, antik vázákon látható ábrázolások és egyéb régészeti leletek alapján készültek, teljes egészében fából épült. A vitorlást szír hajóépítő mester készítette. Orva Bader hajóács szerint neki és csapatának semmi nehézséget nem okoz, hogy 200-300 éves technikákat alkalmazva megépítsen egy hajót "Három emberem két hónap alatt bármilyen hajót megépít. Ebben az esetben viszont a vitorláson állandóan 5-10 ember dolgozott és több mint 8 hónapunkba tellett, míg megbirkóztunk a feladattal. Nehéz, ám annál élvezetesebb munka volt" - hangsúlyozta a hajóépítő.

A hajó nélkülöz minden modernkori kényelmet - nincs ventiláció, vagy folyóvíz, a hálóhelyeken pedig alig-alig lehet kinyújtózni, az egyetlen engedmény a korszerű navigációs berendezés. A vitorlást a föníciai hajókkal ellentétben mentőcsónakokkal is felszerelték, és jókora élelmiszer- és vízkészlettel indul útnak. Ám, ahogy az ókori hajósok, 21. századi követőik sem tudják, hogyan viselkedik vitorlásuk, míg ki nem értek a nyílt vízre.

(Múlt-kor/MTI)

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár