Szocialista márkaőrület Moszkvában
2007. augusztus 23. 08:00
Máig becsülete van Oroszországban több olyan márkának, amelyet hajdanán a "működő szocializmus" országaiban, köztük Magyarországon gyártottak.
Korábban
Ikarus-buszok exportja, 1960 |
A magyar termékek e listán ugyan nem kaptak helyet, de ma is van ázsiója többek között a Globus konzerveknek, noha már nem sok látható a hihetetlen árubőséget kínáló boltokban - írta az Izvesztyija. A lap külön megemlékezett az Ikarus buszokról, amelyek a múlt század közepétől árasztották el a szovjet utakat, részben ma is dacolnak még az idővel, s amelyeket az utasok rakétának becéztek formájuk miatt.
Mindent egybevetve a lap megállapítja: a KGST széthullása és a Szovjetunióval fennálló gazdasági kapcsolatok megszűnte végzetes csapást jelentett a szocialista tábor legtöbb márkája, illetve azok gyártója számára, s a még létező cégek nehezen küzdenek a szabadpiaci körülmények között. Pedig még élnek a legendák, s érdekes módon nemcsak a nosztalgiára hajlamos idősek körében, hanem a fiataloknál is, akik a szocializmus lejárta után születtek és a piacgazdaságban nőttek fel.
A volt szocialista országok gyáraihoz képest a szovjet időkben is drága márkás termékeket előállító orosz cégek nem állnak rosszul. Létezik még a ZIL autógyár, amely szovjet időkben is egyenként gyártotta a hatalmas limuzinokat. Ezeket a köznyelv némi pajzán utalással "taghordozónak" nevezte, utalva a bennük ülő funkcionáriusokra. A 4104-es szedánból készül még egy-egy, de megvételéhez sok pénz és nagy türelem kell. A gyár mérnökei társadalmi munkában kifejlesztettek ugyan egy új típust, amelyet hamarosan be is mutatnak majd a közönségnek, de csak reménykednek abban, hogy valaha is megindul a szériagyártás.
Ezzel szemben igen jól megy a Poljot és a Vosztok óragyárnak, termékeik az utolsó darabig elkelnek és igen népszerűek például az internetes árveréseken is. Más cégek is rájöttek, hogy érdemes a luxusszegmensben mozogni, s némelyik csokoládégyárnak ez sikerül is - hiába igyekszik viszont az orosz ruházati ipar. Az itt készülő legdrágább luxustermék egy óriásjacht, amelyet a holland Timmermann cég részévé vált Moszkvai Hajóépítő és Hajójavító Gyár állít elő: az első három darab elkelt, a negyedik Moszkvában marad, hogy Földközi-tengeri utakra adják bérbe.
(Múlt-kor/MTI-Panoráma - Horváth Júlia, Moszkva)
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
tavasz
Múlt-kor magazin 2018
- Géza fejedelem helyett felesége, Sarolt irányíthatta az országot
- A pornokrácia évtizedei Rómában – ki is volt az „igazi nőpápa”?
- A kormányzóné, Purgly Magdolna útja Sofronyától Estorilig
- Pergőtüzek krónikája
- Kormányzóné, anyakirálynő, hercegi nagymama - Szilágyi Erzsébet élete
- Péter Gábor, a „szovjet ügynök”
- Hét híres kutya a történelemből
- Verne valóra vált víziói
- Erzsébet királyné anyasága
- Ügyvédje akadályozta meg Stephen Kinget, hogy saját kezűleg álljon bosszút autóján 15:05
- Székeket akart vásárolni az ebédlőbe, végül a Stonehenge-t vette meg az angol ügyvéd 12:20
- Rendőri felügyelet alá helyezték a szanatóriumban röpiratokat készítő Széchenyit 10:21
- Milliók voltak kíváncsiak a „Nemek csatájának” keresztelt teniszmérkőzésre tegnap
- Róma elfoglalása zárta le az egységes Olaszországért folytatott hosszú küzdelmet tegnap
- Darázsra emlékeztető formája és hangja után kapta nevét a legendás Vespa tegnap
- A második világháború végéig kellett várni a cannes-i filmfesztivál debütálására tegnap
- Michelangelo, Van Gogh és az anime stílusában alkotta újra a mesterséges intelligencia az Ásító inast tegnap