2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Divatba jött a kommunista retró Kelet-Európában

2006. november 7. 10:15

A The Washington Times szerint kommunista retróhullám söpör végig Kelet-Európán, és ennek szellemében olyan régi márkák éledtek újjá, mint a Traubisoda, a Tisza Cipő vagy a Túró Rudi.

A lap szerint nosztalgia ébredt a térségben a kommunista éra márkái iránt, amelyek az 1990-es években, miután a vasfüggöny leomlásával a határok megnyíltak a nyugati termékek előtt, eltűntek a piacokról. A The Washington Times egy magyar fogyasztó véleményét idézte, akit a Traubi gyerekkorára emlékezteti, és amelynek az íze szerinte jobb a nyugati üdítőitalokénál.

Markovich Réka, a Magyar Reklámszövetség főtitkára a lapnak elmondta: ezek jellegzetesen magyar márkák, amelyeket az emberek magukénak érezhetnek, olyan termékeknek, amelyeket mások nem tudnak lemásolni. A The Washington Times szerint új fogyasztói igény érezhető a hazai élelmiszerek, italok, ruhák iránt, amelyek a rendszerváltás utáni években kikoptak a boltok polcairól.

Traubit akarunk!

A régi kommunista márkák - amelyek között említi a lap a lengyel Inka kávépótlót és a cseh Jar mosószappant - nem olcsóságukkal vonzzák a vásárlókat. A Tisza edzőcipők például 100 dollárnak megfelelő áron kelnek el a Budapest belvárosában levő elegáns márkaboltokban. A Tisza cipők a kommunista rendszerben nem voltak menő termékek, ma viszont a legmenőbbek közé tartoznak - idézett egy magyar újságírót a lap.

A Traubisoda kapcsán azt írta a lap, hogy az üdítő Romániában és Horvátországban is kapható, és a márka hamarosan a cseh és a német piacon is megvetheti a lábát. A cég tulajdonosa, Salamon Berkowitz, aki 1992-ben 3 millió dollárért vásárolta meg a céget a magyar kormánytól, elmondta, az emberek visszatérnek a régi termékekhez, mert ma már egyedinek számítanak. (Berkowitz családja 1951-ben menekült el a kommunista Magyarországról a tengerentúlra.)

Az egykor megosztott Németországban olyan népszerűek a kommunista korszakbeli árucikkek, hogy az elemzők egyenesen "ostalgiáról" beszélnek, ami a német ost (kelet) szóra épülő szójáték - írta a The Washington Times.

(Múlt-kor/MTI)

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár