2024. tél: Szoknyával a politikában
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Kronologikus törioktatást javasolnak az angol iskoláknak

2007. augusztus 2. 13:00

A gyerekeknek az általános iskolától kezdve a mostani káosz helyett időrendi sorrendben kell megtanítani a brit történelem legfontosabb eseményeit - javasolja az angol tanfelügyelőség (Ofsted).

Mozaikok helyett összefüggéseket oktatnának

A tanfelügyelet állítása szerint az angol gyerekeknek fogalmuk sincs a legfontosabb történelmi eseményekről, mint pl. a hastingsi csatáról vagy a Magna Charta aláírásáról, nincs áttekintésük a történelemről, és nem tudnak válaszolni a `nagy kérdésekre` sem. Nincs tudomásuk az angol és a világtörténelem eseményeiről, és nem tudják rendszerezni azokat. A lesújtó értékelésre azután került sor, hogy a tanárok és a történészek már többször felszólaltak az általános iskolai történelemtanítás felülvizsgálatáért.

Nincs válasz a miértekre

"Történelmet minden általános iskolában tanítanak, de mi azt javasoljuk, hogy a tanmenet nagyobb hangsúlyt fektessen az összefüggésekre" - mondta Miriam Rosen, az Ofsted oktatási igazgatója. Dr. Rosen elismerte, hogy a történelem oktatása néhány iskolában az alapvető készségtárgyak (írás, olvasás, számtan) színvonalának emelése miatt visszaszorult. "Megértjük, miért helyezik az iskolák előtérbe az írást, olvasást és a számtant, de úgy gondoljuk, hogy lassan megértik, a történelemtanítás is hozzájárulhat az alapvető tárgyak oktatásához." Dr. Rosen véleménye ellentétben áll a kormány legújabb javaslatával, amely arra bátorítja az iskolákat, hogy a történelem és tudományok helyett inkább kreativitást és kulturális megértést tanítsanak a középiskolákban.

A vizsgálat mérlege: a tanfelügyelők főleg a 7-11 éves korosztályt kritizálták, amely "továbbra is csalódást okoz." Szerintük a tanárképzés is gyenge, és a pedagógusok egyik témáról a másikra ugrálnak. Az egyik iskolában például a nyolc évesek egy féléven át a rómaiakról tanultak, majd a következő félévben a második világháborúval foglalkoztak, míg az évet az ókori Egyiptom történetével zárták. A gyakorlatban csak ritkán valósulnak meg a nemzeti tanterv előírásai, mely szerint a tanulóknak el kell tudni helyezniük a történéseket időrendben, és fel kell ismerniük az összefüggéseket az egyes események között. A tanfelügyelők dícsérték a 14 év felettiek közötti történelemtanítást, bár megjegyezték, hogy a diákok csupán 32%-a tanulja a történelmet 16 éves korig, utána pedig még kisebb az arány. Bár 66%-uk sikeres záróvizsgát tesz, egyharmaduk azonban magántanuló.

A jelentés azokat az aggodalmakat fogalmazza meg, amelyeket az egyetemi oktatók és történészek már többször felemlítettek, miszerint az angolok elveszítik közös identitásukat, mivel a gyerekek az általános iskolában nem tanulják meg az ehhez szükséges alapvető ismereteket. A jelentés akkor jelent meg, amikor a kormány bejelentette, hogy a következő évtől a 11-14 éves korú tanulóknak történelem helyett kreativitást és kulturális megértést kell tanulniuk olyan témákkal, mint pl. "a konfliktusok és azok maradandó következményei", "az emberek különböző eszméi". Jim Knight iskolaügyi miniszter egyetért az Ofsted több megállapításával. "Az új tanterv megerősíti azt a követelményt, hogy minden diáknak jó kronológiai ismeretekkel kell rendelkeznie. Ez az általános iskolában is kötelező."

A tanterv
A történelem minden angol általános iskolában kötelező tantárgy (5-14 éves korig). Az állami iskolák 14 év feletti diákoknak is kínálnak történelemórákat. A tananyagot jelenleg az alábbi szempontok szerint csoportosítják:

5-7 éves kor: a tanulók arról tanulnak, hogyan éltek az emberek, és megismerik az angol és egyetemes történelem fontosabb alakjait. Meg kell tanulniuk elhelyezni az eseményeket és tárgyakat időrendben.

7-11 éves kor: A tanulók a rómaiakról, angolszászokról és vikingekről, Angliáról, a Tudor-korszakról, vagy a viktoriánus korról esetleg az 1930 utáni angol történelemről tanulhatnak. A világtörténelemből az ókori görögökkel és az aztékok történetével foglalkoznak.

11-14 éves kor: A tanulók megismerkednek az angol történelem nagy alakjaival a középkortól a 20. századig. Tanulnak a hastingsi csatáról, az 1500-1750 közötti monarchiáról, az ipari forradalomról és a holokausztról.
Mások szerint viszont a jelentés kiemeli az új tanterv veszélyeit. "A bejelentett változtatások megerősítik a gyenge és zavaros tematikus oktatást, amelytől a jelentés óv minket. Az Ofsted a szigor és az összefüggésekre épülő tanítás fontosságát hangsúlyozza. Az oktatási minisztérium viszont öt perces leckéket tervez, ki akarja hagyni Churchillt a történelemből, ami nem nyújt megfelelő tudást a következő nemzedék számára a nemzeti történelemről" - állítja Michael Gove, a Shadow Children's Secretary munkatársa. 

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tél: Szoknyával a politikában
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár