Rekonstruálták az inka függőhidakat
2007. május 25. 10:00
Korábban
Megoldás a környezeti és a kulturális kihívásokra
"A mexikóiak már a Goodyear előtt 3500 évvel ismerték a vulkanizálást. A spanyolok azelőtt soha nem láttak olyan labdát, amely úgy pattogott volna, mint a mexikói gumilabda" - mondja Dorothy Hosler, az M.I.T. régészprofesszora. "Azzal, hogy megismerjük, hogyan és miből készültek az egyes tárgyak, és mire használták őket, belelátunk az emberi döntésekbe, ezek a választások pedig technológiát és kultúrát jelentenek" - véli Heather Lechtman régész, az M.I.T. programjának egyik kidolgozója.
A tudósok ugyan már korábban is foglalkoztak az inka útrendszer birodalomban betöltött szerepével (nálunk a legutóbb Gyarmati János régész méltatta ennek fontosságát), John A. Ochsendorf, az M.I.T. munkatársa mégis úgy véli, hogy "a történészek és régészek kevés figyelmet szenteltek a hidaknak." Dr. Ochsendorf még egyetemista korában kezdett érdeklődni az inka függőhidak iránt. Az irányításával az M.I.T. hallgatói multidiszciplináris eszközökkel vizsgálták meg az ősi technológiákat, majd az egyik kurzus során az ősi perui módszerekkel készítettek el egy kötélhidat.
A projektben 14 egyetemista vett részt, akik elkészítették a perui függőhíd 18 méter hosszú, és majdnem 1 méter széles mását. Annyi könnyítést kaptak, hogy a kötél egy részét már megcsinálták szizálból, ami sokkal erősebb rostnak számít, mint az inkák által használt anyagok. Az így megtakarított időt olyasmire fordították, amire az inkák soha nem gondoltak volna: a köteleken különböző teszteket végeztek: megmérték a teherbírásukat, és röntgensugarakkal is megvizsgálták őket. "A munkafolyamat minden lépésénél ellenőriztük az anyagot" - mondja Linn W. Hobbs professzor, a projekt egyik vezetője.
A főkötelek hossza nagyjából 36 méter lett, ennek mintegy fele maga a híd, a többi rész mindkét oldalon a rögzítésre szolgál. A kötelek úgy készültek, hogy kiterítették őket egy hosszú folyosóra. Az egyik hallgató térdelve készítette a fonatot, három másik fel-alá szaladgált, hogy a többi rész össze ne tekeredjen, egy másik pedig rátette a lábát, hogy kellően feszes legyen. A diákok a hídépítésből egy tanulságot mindenképpen levonhatnak: a mérnöki tudomány - az ókorban és ma is - azt jelenti, hogy az ember megpróbál megoldást találni a környezet és a kultúra által elé állított kihívásokra.
Támogasd a szerkesztőségét!
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
Az első 500 előfizetőnek.
18. IV. Béla uralkodása és a tatárjárás
VI. Nemzetközi konfliktusok és együttműködés
- Élete utolsó évtizedét a fiával való háborúskodással töltötte IV. Béla király
- Apja és fia tevékenysége is árnyékot vetett IV. Béla uralkodói törekvéseire
- Kétnapi járóföldre mindent holttestek borítottak a muhi csata után
- A legenda szerint Árpád-házi Szent Kinga imádsága mentette meg Lengyelországot a tatárdúlástól
- Mégsem az extrém időjárás kergethette ki a tatárokat a Kárpát-medencéből
- Batu kán és a szláv favágók
Legfrissebb
Legolvasottabb
- Tizenhét éves korában már világsztárokkal zenélt együtt Miles Davis 19:05
- Szemérmetlen viselkedésével gyakran megbotránkoztatta az erkölcscsőszöket Brigitte Bardot 15:05
- Több ezer zsidó életét mentette meg a holokauszt idején Ángel Sanz Briz 12:20
- Szinte a végsőkig ragaszkodtak a katonák korbácsolásához az amerikai tisztek 10:30
- A millenniumi ünnepségek alkalmából avatták fel a Vaskapu-csatornát tegnap
- Kiharcolták a szabad elvonulást a komáromi erődrendszert védő honvédek tegnap
- Báthory Istvánt ma is az egyik legnagyobb királyukként tisztelik a lengyelek tegnap
- Az első vasútvonal megnyitásában sokan ördögi fenyegetést láttak tegnap