Rekonstruálták az inka függőhidakat
2007. május 25. 10:00
A konkvisztádorok jöttek, láttak és megdöbbentek: Európában ugyanis soha nem találkoztak olyan hidakkal, mint Peruban.
Korábban
Szeles időben nem tanácsos átkelni rajtuk
A függőhidak megszokott és fontos szerepet játszottak a hatalmas inka birodalom életében a spanyol hódítás előtti hosszú évszázadokban. Az inkák nem ismerték a kőből készült boltíveket vagy a kereket, de kitűnően alkalmazták a természetes rostanyagokat textíliák, csónakok, parittyák készítésére, és az ún. csomóírás segítségével komoly nyilvántartásokat vezettek. Az áthatolhatatlan hegyek közötti közlekedésre a gyakran igen keskeny kötélhidak jelentették a technológiai megoldást: a becslések szerint a 16. században mintegy 200 hasonló híd ívelt át a folyók felett.
Az inka függőhidak többször elérhették a 45 méteres hosszúságot is, de valószínűleg voltak hosszabbak is. Az európai kőhidak akkoriban meg se közelítették ezt a méretet: a Spanyolországban található leghosszabb római híd a 30 métert sem érte el, és ezen felül egyetlen európai híd sem ívelt keresztül mély szakadékokon. A függőhidat a peruiak minden külső hatás nélkül találták fel, bár nem ők voltak az elsők, akik ilyesmit alkalmaztak. "Az ősi amerikai civilizációk közül egyedül az inkák alkalmazták a függőhidat. Hasonló építmények a világ más hegyvidékes tájain is készültek, nevezetesen a Himalájában és az ókori Kínában, ahol már az i.e. 3. században vasból készült függőhidakat építettek" - mondta el Ochsendorf a New York Times-ban.
Az utolsó, ma is létező, évente szertartásosan felújított inka kötélhíd Huinchiriben |
Három nagyobb kötél alkotta az 1-1,5 m széles folyosót, kettő pedig korlátként szolgált. A függőhídra fapallókat fektettek, amelyre viszont fadarabokat szórtak, hogy az állatok könnyebben átkelhessenek rajta. Ezek teljes hosszában felfűzött fából készítettek falat, amire nagy szükség volt, hiszen egy krónikás leírása szerint, "ha egy ló elesett, nem eshetett le a hídról." Mégis jó időbe telt, mire a spanyolok hozzászoktak, és lovaikat is át tudták csalogatni rajtuk. Az ingatag építmények ugyanis remegtek a lábuk alatt, és erős szélben veszélyesen himbálóztak.
Az első modern függőhíd Angliában épült a 18. század végén, az ipari forradalom hajnalán. A mai leghosszabb ilyen híd a Japánban található Akashi-Kaikyo, amelynek leghosszabb íve a két tartótorony között 1991 m. |
Támogasd a
szerkesztőségét!
![2024. nyár: Hírhedt emberrablások](/ih0Ax/article_issue/.275x275/167.jpg)
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
![](https://ad.jumu.hu/www/images/460e792abeb8e64d7cac3861fb344f11.jpg)
![VI. Nemzetközi konfliktusok és együttműködés / 20. Az 1956-os forradalom Magyarországon](/ih0Ax/label/.cut-640x400/811.jpg)
20. Az 1956-os forradalom Magyarországon
VI. Nemzetközi konfliktusok és együttműködés
- A mesterek győzték le a tanítványokat a melbourne-i medencében 1956-ban
- Az elsöprő túlerővel szemben sem adták fel a harcot a magyar felkelők 1956-ban
- Kegyetlen megtorlás követte a reményekkel teli forradalmat
- Eredetileg orvosnak tanult Maléter Pál, az 1956-os forradalom honvédelmi minisztere
- A náci hadigépezet megtörése után az 56-os forradalom leverése is Zsukov marsallra várt
- Így működött a kádári megtorló gépezet
- Több mint száz éve épül Antoni Gaudí fő műve, a Sagrada Familia tegnap
- A modern búvárkodás alapjait is lefektette Jacques-Yves Cousteau tegnap
- Brutális „gyógymódokkal” kezelték Hollywood bukott reménységét tegnap
- Katonazenekari programokkal várják az érdeklődőket Debrecenben tegnap
- A Micimackó frappáns magyar fordítását is Karinthy Frigyesnek köszönhetjük tegnap
- Máig nem kötött békét egymással a két koreai állam tegnap
- Elsőként a budapesti fogaskerekűn indítottak kalauz nélküli járatot az országban 2024.06.24.
- Még az újkorban is hittek a seprűn repülő boszorkányok létezésében 2024.06.24.