2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

A majomisten védi India és Sri Lanka titokzatos hídját

2007. március 29. 11:45

Nemzetközi kampányt indítottak a hindu érdekvédők az India és Sri Lanka közti tengerszoros nemzetközi hajózási útvonallá való alakításának megakadályozására.

A 280 millió font összköltségű Sethusa-mudram nevet viselő projektet az indiai miniszterelnök 2005. júliusában jelentette be. A kormányzat szerint a 167 kilométeres csatorna használatával India nyugati és kelet partja között 400 kilométer és 30 órányi hajóút spórolható meg. Szerintük a híd egy 17 millió éves természetes képződmény, és annak kimélyítése nem jár környezeti károkkal. Az ígéretek szerint a terv ráadásul a terület kereskedelmi halászatának beindításával millióknak adhat majd munkalehetőséget. A projektet a jövő évre szeretnék befejezni, amikorra 48 millió köbméter iszapot fognak kitermelni.

A hinduk szerint azonban a munkálatok azt Ádám hídjának is nevezett homokpadokból álló vízalatti hidat pusztítanák el, amit a hindu hitvilág szerint Ráma majomhadserege épített, hogy az istenség a szigetre átkelve megmentse feleségét. A Rámájána szerint 3500 éves hídon a krónikák szerint a 15. században még száraz lábbal lehetett átkelni.

A szakértők gazdasági érvekkel is alátámasztják követelésüket, mondván az 50 kilométer hosszú homokpad védte meg Indiát a 2004-es szökőártól is. Kusum Vyas, az amerikai hindu érdekvédő Esha Vasyam lobbicsoport vezetője szerint "a híd olyan szent a hinduknak, mint a siratófal a zsidóknak, a Vatikán a katolikusoknak és Mekka a muszlimoknak". Szerinte egyszerűen elfogadhatatlan, és több millió hindu vallási jogait sérti, hogy konzultáció nélkül pusztíthatnak el egy ilyen szent dolgot.

Az ügy kapcsán soha nem látott egységbe tömörült hindu vezetők tüntetésekkel és sztrájkokkal fenyegetnek. A hindu emberi jogi mozgalom vezetője, Ranbir Singh szerint "lehet, hogy az indiai kormányzat elkötelezett az ország kereskedelme és gazdasági érdekei mellett, ám ezért nem lehet egy olyan helyszínt elpusztítani, amelyet egymilliárd hindu tart szentnek".

A munkálatokat viszont azok megkezdése óta titokzatos balesetek hátráltatják, így több kotróhajó is teljesen tönkrement, és az összes, térségbe munkásokat szállító hajó megfeneklik. A hindu vezetők szerint a jelenség oka igen egyszerű: a hidat Hanumán, a hinduk majomistene védi a pusztulástól.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár