2024. tél: Szoknyával a politikában
ITT vásárolhatsz termékeinkből

A magyar gépjárműgyártás atyja: 155 éve született Csonka János

2007. január 23. 15:00

Százötvenöt éve, 1852. január 22-én született Szegeden Csonka János, a karburátor feltalálója, gépészmérnök, a magyar motor- és gépjárműgyártás megindítója.

A karburátor mestere

Apja Tsonka Vince szegedi `gépépítő` kovácsmester volt. János Versecen járt iskolába, majd 19 éves koráig apja szegedi műhelyében tanult. 1871-től az alföld-fiumei vasút szegedi főműhelyében, 1874-től a MÁV budapesti fűtőházában dolgozott, majd Bécsben az osztrák államvasút alkalmazottja lett, s brit, svájci és francia ipari üzemekben tanulmányozta a gépgyártást. 1877-ben a 32 pályázó közül legfiatalabbként nyerte el a budapesti műegyetem gépipari tanműhelyének vezetői posztját, amelyet 1924-ig töltött be. A gyakorlati oktatásban saját költségére szakmunkásokat alkalmazott, ennek fejében a műhely gépeit felhasználhatta saját találmányaihoz is, így a tanítási időn túl a műhelyben gépfejlesztési kérdésekkel is foglalkozott.

Csonka János családja körében 1905-ben

1879-ben készítette el az első magyar gázmotort, majd 1882-ben az ún. Csonka-féle vegyesüzemű gáz- és petróleummotort. A Ganz-gyár vezérigazgatója, Mechwart András felkérésére a gyár fiatal mérnökével, Bánki Donáttal újításokat dolgozott ki a gázgépeken, ezzel kezdődött termékeny együttműködésük. 1890-ben kismotort szerkesztettek a mezőgazdaság és a kisipar céljaira, ez Ganz-motor, avagy Bánki-Csonka motor néven lett híres. 1893. február 11-én kértek szabadalmat leghíresebb közös találmányukra, a karburátorra, a benzinporlasztóra.

A robbanómotorok gyakorlati alkalmazásának legfőbb nehézsége a benzingőz és a levegő megfelelő és állandó arányú keverése volt, mivel ezen múlt a motor egyenletes működése. Csonkáék porlasztója a kölniszóró mintájára juttatta a benzingőzt a hengertérbe. Készüléküket, amelyen tűszabályozás, féklevegő bevezetés és pillangószelep is volt, az 1900-as párizsi világkiállításon is bemutatták, s aranyéremmel tüntették ki.

Csonka János, az általa szerkesztett első magyar kiskocsin, 1910

A porlasztót a német Wilhelm Maybach is kidolgozta, ő azonban csak 1893 augusztusában kért rá Németországban szabadalmat, amelyet Bánki és Csonka bejelentése miatt nem kapott meg. A számos szempontból tökéletesített porlasztó egészen a hetvenes évekig volt használatos a benzinmotoros autóknál, azóta a főként környezetvédelmi okok miatt elterjedt elektronikus befecskendezés kiszorította - ugyanakkor egyszerűsége és olcsósága miatt motorkerékpárokon ma is gyakori.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tél: Szoknyával a politikában
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár