230 éve ketyeg a tengerészeti időmérő
2006. február 17. 12:00
Egy óra, amely több, mint kétszáz éve működik? Nem kell javítani, olajozni és száz nap múlva is csupán néhány másodpercet késik? A szerkezet valóban létezik.
Korábban
A korszak fából készült ingaórái nem feleltek meg a célnak. A hordozható, rendkívül stabil óraszerkezet megalkotására végül egy asztalos vállalkozott. A mester, bizonyos John Harrison az észak-angliai Yorkshire-ben született 1693-ban, s első óráját már húsz évesen elkészítette. A későbbiek során egyre finomabb technikát alkalmazva állította elő precíz időmérő berendezéseit. Naponta figyelte a csillagok mozgását, s az ablakkeret valamint a szomszéd ház kéményének vonala mentén dolgozóasztalánál zárta a szöget. Így sikerült biztosítania, hogy a már létrehozott óraművek folyamatosan jól járnak, télen és nyáron ugyanazzal a rendszerességgel ketyegnek. Szakemberként felfigyelt a tudományos világ megoldatlan problémájára, s a fedélzeti navigációhoz ellenálló anyagokból készült, s nem a szokásos ingás alapelven működő órát tervezett.
A mai napig működőképes Harrison óra titka a súrlódás-, megakadás- és kopásmentes óramű. Fa, réz, bronz és acél felhasználásával, valamint - az inga helyett - két mérleg beiktatásával először tette lehetővé a pontos tengeri időmeghatározást. A fát fokozatosan felváltó fém alkatrészek megoldást jelentettek az állandóan változó hőmérséklet, páratartalom és légnyomás problémájára. Az egymáshoz kapcsolt mérlegek pedig kiegyenlítették a hullámok okozta instabilitást. A szerkezet külön érdekessége, hogy az egyes elemek gyakorlatilag nem érintkeznek egymással. Nézze meg, hogyan működik az óra >>>
Másfél kilós zsebórája azonban felülmúlta ezt a találmányt is. Az 1753-ban készített 13 cm átmérőjű óramű egy 47 napos tengeri utazás után is csupán 40 másodpercet késett. Ez pedig háromszor jobb eredmény volt, mint amiért odaítélték a Hosszúsági fok-díjat (Longitude Prize).
Az időmeghatározás után a térképészet következő nagy feladata a hosszúsági fokok meghúzása, s ezáltal a pontos helymeghatározás kialakítása volt. Harrison találmánya nyomán ez azonban már gyerekjátéknak minősült.
A 18. századi tengeri hajózás kulcskérdése, az ún. longitudinális probléma és John Harrison személye áll greenwich-i obszervatórium Idő és Tér című február 15-én nyílt kiállításának központjában.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
8. Budapest világvárossá fejlődése
II. Népesség, település, életmód
- Fennállása alatt számos történelmi személy szobrát lecserélték a millenniumi emlékművön
- Időutazás a millenniumi ünnepségekre: 125 éve utazunk a Ligetbe a föld alatt
- Sokáig csak esernyővel lehetett átmenni a budai Alagúton
- Egykor a Városliget zenepavilonjai nyújtották a főváros legnépszerűbb szórakozását
- A gazdag és szegény gyermekek egyaránt birtokba vették a Városligetet a „boldog békeidőkben”
- Széchényi Ödön víziója által a világ második siklójával büszkélkedhet a főváros
- Az idők során szinte minden sportra biztosított lehetőséget a Városliget
- 800 mázsa lőport adott Ferenc József a budai Alagút építéséhez
- A kiállítások és vásárok hozták el az éjszakai fényt a Városligetbe
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.