Elbúcsúztak a régi emeletes buszoktól Londonban
2005. december 12. 12:00
Fél évszázados szolgálat után szombattól kivonták a menetrendszerű forgalomból a londoni utca egyik világhírű jelképét, a piros, emeletes, nyitott hátsó peronú Routemaster buszt, amelyet pénteken ezrek búcsúztattak a megállókban, bár akad, aki örült eltűnésének.
Korábban
A Routemasternek saját tervezői is mindössze 17 évi élettartamot jósoltak (hogy miért nem 15, vagy 20 évit, azt csak az értheti meg, aki ismeri az angolok hagyományos irtózását a kerek számoktól, amelyek a "kontinensen" honos, gyűlölt metrikus rendszerre emlékeztetik őket). A piros buszok azonban meghazudtoltak minden várakozást, eddig túlélték a kiirtásukra irányuló összes merényletkísérletet, még azt is, amikor a brüsszeli EU-bizottság akart halálos ítéletet kimondani rájuk biztonsági megfontolásokból.
Most útjuk végére értek. A típus utolsó, menetrendszerű forgalomban használt példányai a 159-es busz útvonalán, a Marble Arch-tól az Oxford Streeten át Brixtonig közlekedtek utoljára. A 159-es Oxford Street-i megállóiban ezrek várták a kifutó Routemastereket, hogy tehessenek még egy kört a szeretett típussal. A tömeg füttykoncertben tört ki, valahányszor egy új típusú, jellegtelen emeletes piros busz feltűnt, de az elégedetlenség moraja főleg akkor csapott magasra, amikor a Londonban újonnan bevezetett, és mindenki által rögtön megutált csuklós buszok egyike megjelent.
Tüntettek ugyanakkor a testi fogyatékosok képviselői is, akik szerint a magas peronú Routemaster teljesen alkalmatlan volt a fogyatékkal élők szállítására. A Routemaster-ellenes tüntetők az őket sújtó "közlekedési apartheid" ellen tiltakoztak tábláikon.
A Routemasterért foggal-körömmel küzdő hagyományőrzők annyit elértek a londoni városházánál, hogy két turistaútvonalon, menetrenden kívül, a nappali órákban a típus húsz járgánya még szállíthatja a nosztalgiautasokat. Londonban azonban 8500 városi busz közlekedik, vagyis a maradék Routemasterek szinte észrevehetetlenek lesznek.
A Routemasterrel eltűnik a londoni tömegközlekedés másik élő kövülete, a kalauz is - e mesterség űzői már csak ezen a típuson teljesítettek szolgálatot -, akinek tevékenysége pedig messze nem merült ki a puszta jegyértékesítésben. A kalauz készséggel adott útbaigazítást mindenkinek, ügyelt az utasfülke rendjére, fel- és lesegítette a nehezen mozgókat, sőt sokak szerint jelenléte, minden gyanúsat ösztönösen felismerő fürkész szeme még a terrorfenyegetést is csökkentette.
(Múlt-kor/MTI)
Támogasd a
szerkesztőségét!
![2024. nyár: Hírhedt emberrablások](/ih0Ax/article_issue/.275x275/167.jpg)
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
![](https://ad.jumu.hu/www/images/460e792abeb8e64d7cac3861fb344f11.jpg)
- A könyvtárak növekvő népszerűségére mutat rá az OSZK statisztikája 11:20
- Szerelmi csalódásai csak mélyítették Franz Kafka depresszióját 09:50
- Kiváló marketingérzéke is szerepet játszott André-Gustave Citroën sikerében 09:05
- A pestis miatt egész családját elvesztette a jóslatairól elhíresült Nostradamus tegnap
- Több száz éves tartósított cseresznyére bukkantak George Washington egykori birtokán tegnap
- Eleinte nem aratott sikert a kritikusok körében a megzenésített Himnusz tegnap
- A bizonyítékok ellenére ma is sokan megkérdőjelezik King tiszteletes gyilkosának bűnösségét tegnap
- Kései polaroidokkal zárul az André Kertész 130 kiállítás a Robert Capa Központban tegnap