Elbúcsúztak a régi emeletes buszoktól Londonban
2005. december 12. 12:00
Fél évszázados szolgálat után szombattól kivonták a menetrendszerű forgalomból a londoni utca egyik világhírű jelképét, a piros, emeletes, nyitott hátsó peronú Routemaster buszt, amelyet pénteken ezrek búcsúztattak a megállókban, bár akad, aki örült eltűnésének.
Korábban
A Routemasternek saját tervezői is mindössze 17 évi élettartamot jósoltak (hogy miért nem 15, vagy 20 évit, azt csak az értheti meg, aki ismeri az angolok hagyományos irtózását a kerek számoktól, amelyek a "kontinensen" honos, gyűlölt metrikus rendszerre emlékeztetik őket). A piros buszok azonban meghazudtoltak minden várakozást, eddig túlélték a kiirtásukra irányuló összes merényletkísérletet, még azt is, amikor a brüsszeli EU-bizottság akart halálos ítéletet kimondani rájuk biztonsági megfontolásokból.
Most útjuk végére értek. A típus utolsó, menetrendszerű forgalomban használt példányai a 159-es busz útvonalán, a Marble Arch-tól az Oxford Streeten át Brixtonig közlekedtek utoljára. A 159-es Oxford Street-i megállóiban ezrek várták a kifutó Routemastereket, hogy tehessenek még egy kört a szeretett típussal. A tömeg füttykoncertben tört ki, valahányszor egy új típusú, jellegtelen emeletes piros busz feltűnt, de az elégedetlenség moraja főleg akkor csapott magasra, amikor a Londonban újonnan bevezetett, és mindenki által rögtön megutált csuklós buszok egyike megjelent.
Tüntettek ugyanakkor a testi fogyatékosok képviselői is, akik szerint a magas peronú Routemaster teljesen alkalmatlan volt a fogyatékkal élők szállítására. A Routemaster-ellenes tüntetők az őket sújtó "közlekedési apartheid" ellen tiltakoztak tábláikon.
A Routemasterért foggal-körömmel küzdő hagyományőrzők annyit elértek a londoni városházánál, hogy két turistaútvonalon, menetrenden kívül, a nappali órákban a típus húsz járgánya még szállíthatja a nosztalgiautasokat. Londonban azonban 8500 városi busz közlekedik, vagyis a maradék Routemasterek szinte észrevehetetlenek lesznek.
A Routemasterrel eltűnik a londoni tömegközlekedés másik élő kövülete, a kalauz is - e mesterség űzői már csak ezen a típuson teljesítettek szolgálatot -, akinek tevékenysége pedig messze nem merült ki a puszta jegyértékesítésben. A kalauz készséggel adott útbaigazítást mindenkinek, ügyelt az utasfülke rendjére, fel- és lesegítette a nehezen mozgókat, sőt sokak szerint jelenléte, minden gyanúsat ösztönösen felismerő fürkész szeme még a terrorfenyegetést is csökkentette.
(Múlt-kor/MTI)
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
nyár
Múlt-kor magazin 2014
- Mussolini szeretőjének titkos naplója
- Szexualitás a görög és római vallásokban
- Magyar fürdők és kettétört mankók
- Erotikus és irodalmi lap lett a magyar ős-Playboy
- "Inkább a szexről beszéljenek, mint az áremelésről"
- Az egri vár régészeti kutatásának története
- Középkori kolostorok szemérmetlen titkai
- Azok a csodálatos Gindly lányok
- Templomerődök Erdélyben
- Többször vezette ki Franciaországot a válságból Charles de Gaulle 16:05
- Tutanhamon sírjának felfedezésével mindenkit lenyűgözött Howard Carter 15:05
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap