2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

A távírászok durva vitája is akadályozta a Titanicot a segítségkérésben

2020. június 2. 14:39 Múlt-kor

Tragédiához vezető hibák

Miközben a Titanic süllyedt, Bride és Phillips felválta küldte a CQD és az SOS vészjeleket, amelyeket a fogadó távírászok eléggé hanyagul kezeltek.

A helyzetet súlyosbította, hogy Phillips és Bride egyszerre csak egy üzenetet küldhettek vagy fogadhattak, a vonalban pedig más operátorok irreleváns kérdései fokozták a zavart. Az egyik távírász például afelől érdeklődött, hogy a Titanic éppen egy tőle 800 kilométerre lévő hajó felé halad-e.

Eközben a Titanichoz legközelebb haladó hajó, az SS Californian – amelynek szikratávírászát Phillips durván leépítette – nem fogadta a vészjelzéseket, mert annak távírásza, miután Phillips nem éppen civilizált hangnemben kérte tőle, hogy hallgasson, kikapcsolta készülékét és lefeküdt aludni.

Az amatőr rádiósok sem könnyítették meg Bride és Phillips életét, ugyanis üzeneteikkel zavarták a Titanic kommunikációját. A páros szinte az utolsó pillanatokig kitartott, és adta le a vészjeleket. Kettőjük közül csak Bride élte túl a katasztrófát.

A tragédiát követően Marconit lelkiismeret-furdalás gyötörte amiatt, hogy a tökéletlenebb hosszúhullámú rádiókommunikáció alkalmazása terén monopóliumra tört a tengerhajózási piacon. „Mára már beláttam, hogy hibáztam” – jelentette ki 1927-ben egy beszédében.

A Titanic katasztrófájának 1912-es kongresszusi kivizsgálása előtt Bride és Marconi vallomásaikban azt állították, hogy a különböző telekommunikációs cégek között a rivalizálás minimális volt.

A katasztrófát követően az amerikai Szenátusban arra a konklúzióra jutottak, hogy a szikratávíróknak a hajókon éjjel–nappal, 24 órában üzemelniük kell és a telekommunikációs ipart valahogy szabályozni kell.

Az 1912-es Radio Act („rádiótörvény”) értelmében a hosszúhullámú frekvenciák amatőrök általi használatát szigorú szabályozáshoz kötötték az USA-ban, és hivatalos vészjelként fogadták el az SOS-t.

Az SOS 1999-ig nemzetközi vészjelzés maradt, amikor is a modern hajókon a morzekód helyett a műholdas globális tengeri biztonsági és vészhelyzetjelző rendszerre álltak át.

Kongresszusi meghallgatása után Marconi, Jack Phillips szikratávírászra emlékezve, koszorút helyezett el a Titanic áldozatainak emlékművénél.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Guglielmo Marconi a drótnélküli távíró egy korai példányával (kép forrása: Wikimedia Commons)Jack Phillips (kép forrása: Wikimedia Commons)Harold Bride 1912 áprilisában, nem sokkal a Titanic útja előtt (kép forrása: Wikimedia Commons)A Titanic kifut első és utolsó útjára az angliai Southamptonból, 1912. április 10. (kép forrása: Wikimedia Commons)
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár