A pilótafeleségek nem örültek a légiutas-kísérők megjelenésének
2020. március 26. 18:05 Múlt-kor
Habár manapság a polgári légi közlekedéshez szinte hozzátartoznak a barátságos mosolyú légiutas-kísérő hölgyek, ez a civil repülés kezdetén egyáltalán nem volt így – az első stewardessek pedig egészen különleges képzettséggel kellett, hogy rendelkezzenek.
Korábban
Harc a lehetőségért
1930-ban a légitársaságok még semmilyen női alkalmazottat nem vettek fel. Az amerikai Ellen Church, képzett pilóta és ápolónő azonban nem hagyta annyiban.
A Boeing Air Transport légitársaság (a mai United Airlines elődje) illetékesét, Stephen Stimpsont a szó szoros értelmében nyaggatta, hogy alkalmazzon ápolókat légiutas-kísérőkként.
Stimpson egy merőben más megoldást képzelt el addig: fiatal Fülöp-szigeteki férfiakat akart „kabinfiúkként” alkalmazni, Church azonban végül meggyőzte – ő és hét további kiválasztott ápoló lettek az első „égi lányok” („Sky Girls”).
Stimpson egy főnökének írt memorandumban azt írta: „Gondolj csak bele az országos hírverésbe, amelyet elindíthatnánk vele, és az óriási hatásra, amelyet az utazóközönségre gyakorolna! Azt is képzeld el, mekkora érték lennének számunkra – nem csak a tisztább és szebb ételfelszolgálással, de az utasokkal való törődéssel is.”
A vezetőség válasza azonban továbbra is nemleges volt – attól féltek a Boeingnél, a nők jelenléte zavarja majd a pilótákat, és a fegyelem lazulásához vezet. Végül Church és Stimpson egy három hónapos próbaidőszakot harcoltak ki a lányoknak.
A próbaidőszak sikeréről mindent elmond, hogy végeztével további húsz ápolónőt felvettek a Boeinghez, 1933-ra pedig már ötvennél is többen voltak a társaságnál.
Az „égi lányok” dolga azonban nem volt leányálom. A képeken is látható hosszú köpenyükben például csavarkulcsot is tartottak, amellyel az utasok üléseit biztonságosan a repülőgép padlójához rögzíthették.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
Múlt-kor történelmi magazin
- Forró magyar őszök – megjelent a Múlt-kor őszi száma
- Trianon előtt - határon túl: megjelent a Múlt-kor tavaszi száma
- A szabadság kapujában – megjelent a Múlt-kor őszi száma
- Holokauszt 1944-ben: megjelent a Múlt-kor tavaszi száma
- Páratlan párok: megjelent a Múlt-kor téli száma
- Horthy Miklós ingadozó trónkérdései
- Rákosi 1956 utáni ismeretlen levelei
- A Hunyadi-dinasztia tündöklése és bukása
- Kulisszatitkok az Egri csillagok forgatásáról
- Többször vezette ki Franciaországot a válságból Charles de Gaulle 16:05
- Tutanhamon sírjának felfedezésével mindenkit lenyűgözött Howard Carter 15:05
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap