Világörökség lehet a tengeri selyemút
2014. július 11. 12:05 MTI
Víz alatti régészeti lelőhelyek védelmébe fogott Kína, amelynek több érintett városa, illetve tartománya szeretné felvetetni az UNESCO világörökségi listájára az úgynevezett tengeri selyemútnak a Dél-kínai-tengeren áthaladó szakaszát.
Korábban
Hajnan tartományi szakemberek a következő két évben elsüllyedt hajóroncsok feltárását fogják elvégezni a vitatott hovatartozású, de kínai igazgatás alatt álló Hszisa/Paracel szigetcsoporthoz tartozó Sanhu és Csinjin szigetek térségében - számolt be Vang Ji-ping, a helyi kulturális örökségvédelmi hivatal vezetője a Hszinhua hírügynökségnek.
Mint mondta, a környező területeken találtak már Csing-dinasztia (1644-1911) korabeli, építkezéshez használatos köveket és faragásokat. A rakomány valószínűleg szerencsétlenül járt kínai hajók terhe lehetett. Délkelet-Ázsia különböző részein a kínai bevándorlók gyakran építettek maguknak hagyományos kínai otthonokat, templomokat.
A Hszisa-szigetek közigazgatási központja, Szansa város az idén már egyfajta értékmegőrzési programot léptetett érvénybe két másik szigeten, illetve a hozzájuk tartozó vizeken, miután a szakemberek régészeti felméréseket végeztek. Az eddigi feltárások során porcelánok, faragványok és érmék kerültek elő a mélyből a Déli-, a Szung-, a Jüan-, a Ming- és a Csing-dinasztiák korából. Az ásatásokat szigorúan korlátozták egyrészt a fosztogatások miatt, illetve azért, mert sem szakemberből, sem anyagi forrásokból nem áll elegendő rendelkezésre.
A szakértők 136 víz alatti helyszínt azonosítottak azóta, hogy a világörökségi védelemmel kapcsolatos kezdeményezés hivatalosan is napvilágot látott. Ezek közül sok már szerepel a nemzeti örökség listáján. A kutatásokat mostantól az ugyancsak vitatott hovatartozású Nansa/Spratly-szigetek irányába kívánják kiterjeszteni - közölte Vang.
Kína egy víz alatti régészeti központot, egy munkaállomást és egy múzeumot is tervez a Dél-kínai-tengeren a tengeri selyemút vonalán és védelmében. E kereskedelmi útvonal a Csin- és a Han-dinasztiák idején alakult ki (i.e. 221-Kr.u. 220), kiindulópontja a keleti parton a Fucsien tartományi Csüancsou városa, ahonnan a Dél-kínai-tengeren és az Indiai-óceánon keresztül a Földközi-tengerig húzódik.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
Anno
- A kataklizma, ami elhozta a portugál gyarmatbirodalom végét
- Az elektromos jelzőlámpával világelső lett a forgalmi káosz legyőzésében Cleveland városa
- A lámpásokból kifogyó olaj mentette meg Whitehaven kikötőjét a „rebellis” amerikaiaktól
- Bosszúvágy, pénzhiány, hatalmi intrikák: a keresztesek pusztítása Konstantinápolyban
- Patton tábornokot előbb az amerikaiak, majd a szovjetek próbálhatták meg eltenni láb alól
- Végső elkeseredésében választotta a halált az első világháború utolsó percében elesett katona
- Többször vezette ki Franciaországot a válságból Charles de Gaulle 16:05
- Tutanhamon sírjának felfedezésével mindenkit lenyűgözött Howard Carter 15:05
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap