Jan Vermeer allegóriája egy elképzelt világról
2014. január 27. 16:23 Romek Dóra
Cesare Ripa a következőket írta az 1593-ban megjelent, Iconologia című munkájában a történelem múzsájáról: „Cliót babérral koszorúzott ifjú lánynak ábrázoljuk. Jobbjában trombitát, baljában pedig könyvet tart, amelyen kívül az a felirat olvasható: TVCIDIDES. Ezt a múzsát Cliónak a görög κλεα szóról nevezzük, amely dicséretet jelent, vagy a κλεοζ szóról, amelynek jelentése dicsőség. Nevét tehát vagy az általa megénekelt dolgok ünneplése miatt kapta, vagy ama dicsőség miatt, amelyet a költők élveznek a tudós férfiak körében, vagy pedig - mint Phormutus mondja - ama férfiak dicsősége miatt, akiket a költők ünnepelnek. Azért festjük Thukydidés feliratú könyvvel, mert ennek a múzsának tulajdonítjuk a történetírást, mint Vergilius írta a De Musis című kisebb opusában: »Cliónak dala tűnt korokat s holt árnyat idéz fel. Illik ezért, hogy valamely jeles történetíró művével jelképezzük őt, mint amilyen Thukydidés is volt.« Babérkoszorúja azt mutatja, hogy amiként a babér mindig zöld, s hosszú időn át friss marad, úgy a történetírás érdeméből örök időkig élnek az elmúlt és a jelenbeli dolgok.”
Korábban
Az itáliai Ripa munkáját, amely „különféle képek leírását” tartalmazza, és „amelyeket az antikvitásból feltalált vagy tulajdon leleményével megalkotott és magyarázatokkal ellátott a perugiai” szerző, 1644-ben holland nyelvre is lefordították és szerte Hollandiában széles körben ismertté vált. A delfti származású Vermer az 1660-as évek második felében minden bizonnyal Ripa Iconologiájának ismeretében fogott neki a festészet allegóriájaként is értelmezett alkotásán Clió megfestésének. Mert hogy a műterem bal hátsó sarkában, az ablakkal szemben álló, sárga ruhás és kék köpenyes nőalak nem más, mint maga a Történetírás múzsája. De vajon mit keres éppen ő a festő műtermében, a festőművészetet – de Schilderkunst – ábrázoló képen?
A protestáns fogadós, selyemszövő és műkereskedő fiaként született Johannes a festmény készültekor harmincas évei közepén, élete és művészete csúcsán járt. Több mint tíz éve élt már házasságban a gazdag katolikus családból származó Catharina Bolnesszel és összesen tizenöt gyerekükből kilenc már élt. Vermeer maga is foglalkozott műkereskedelemmel, festeni évente általában csak két képet festett, pályatársaival ellentétben megrendelésre, ezek árából tudta eltartani népes családját.
Abban a XVII. században élt, melynek során Németalföld hét északi tartománya függetlenné vált és önálló fejlődésnek indult. Szembekerült egymással dél és észak, katolicizmus és protestantizmus, feudalizmus és polgárosodás. A függetlenné vált területek társadalmi változásai a képzőművészet tükrében is egyértelműen megmutatkoztak: a feudális vagy egyházi megbízó helyett a művész nem megrendelésre dolgozik, a szakrális és mitológiai tematika helyett a hétköznapi életet ábrázolja, a hősök, uralkodók és szentek helyett az átlagember a főszereplője. Így születhetett meg a zsáner, mint a XVII. századi holland festészet legjellemzőbb műfaja.
ROMEK DÓRA ÍRÁSÁNAK FOLYTATÁSA A MÚLT-KOR TÖRTÉNELMI MAGAZIN TÉLI SZÁMÁBAN OLVASHATÓ
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre 17:44
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 17:35
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra 14:20
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla 09:50
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére 09:05
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött tegnap
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco tegnap
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein tegnap