Spitfire: egy legenda születése
2013. március 6. 18:21
„Egy nap egy Spitfire szállt le a repülőtéren, s készült beállni a hangárba. Mindannyian odarohantunk, hogy ámuljunk ezen a csodán, egy kicsit mind beleszerettünk, ha beleültél, a részévé váltál” – emlékezett vissza Bob Doe, az angliai csata hőse arra a pillanatra, amikor életében először meglátott egy Spitfire-t.
Korábban
A kezdeti zavar
A mai napig sok az ellentmondás az angliai csatával kapcsolatban, s nem ismerni annál nagyobb és szenvedélyesebb vitát, amely arra keresi a választ, hogy a Spitfire vagy a Hurricane a jobb vadászgép. A Spitfire-t mindig is "sztárnak", egy repülő legendának tartották, amely állítással azonban nem mindenki ért egyet. Franciaország 1940. évi lerohanása és a brit városok elleni német támadások közötti periódust a Spitfire-ek nyarának nevezik, de néhányan úgy vélik, a Hurricane ezen időszak alatt sokkal jobban teljesített. A feljegyzések azt mutatják, hogy az utóbbi sokkal több ellenséges gépet lőtt le, mint legendás riválisa. Annyi bizonyos, hogy 1940 nyara előtt Nagy-Britannia nem rendelkezett elég vadászgéppel, hogy felvehesse a versenyt a németekkel, s ezek a gépek is főként egyszerű kétfedelűek voltak.
A fiatal brit pilóták gyakran néhány órás kiképzés után már éles bevetésben találhatták magukat, s gyakran az ment csodaszámba, ha túléltek egy összecsapást. A kiképzésük részben oktatófilmekből állt, amelyekből azt meg lehetett tanulni, hogy milyen villát kell használni egy jobb étteremben, de hogy mit kezdjenek az őket üldöző német vadászokkal, aligha. A kiképzők hallgatóikat a merev szabályok betartására ösztönözték, többek között a „V” alakú repülési formáció tartására, amely a nagysebességű harcban gyakran öngyilkos ötlet volt.
Szerencsére, mire a háború elérte a brit szigeteket, a RAF (Királyi Légierő) összeszedte magát. A korábbi típusok helyett két egyszárnyú került a középpontba: a megbízható és strapabíró repülőgépnek bizonyuló Hurricane és a kezdettől fogva favoritként kezelt áramvonalas, gyors és lenyűgöző Spitfire. Az utóbbi volt az angliai csata idején a leggyorsabb brit jármű, 19 ezer láb (5800 méter) magasan 362 mérföldet (582 km/h) tett meg óránként, amely számok a német rivális, a Messerschmitt Bf109 lenyűgöző teljesítményével vetekedtek. A britek szívébe magát befészkelő Spitfire így hamar a brit keménység és ellenállás szimbólumává lett.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
kommunizmus
- Karrierje során számos álnevet viselt a rettegett Péter Gábor
- Arisztokratikus környezetben, Capri szigetén álmodozott a hatalomátvételről Lenin
- Börtönnel „jutalmazta” a róla szóló viccek terjesztőit Enver Hodzsa
- Csak a kommunista sportvezetés tudta megállítani Papp Lacit, a „ring lovagját”
- Négy amerikai elnökkel is találkozott az emigrációba kényszerült Varga Béla
- Nemzetközi nyomásra enyhítették a kommunisták a Mindszenty bíboros elleni ítéletet
- Kávéházakban is szobrot állítottak Václav Havelnek, Csehország drámaíró elnökének
- Abszurd részleteket is kikényszerítettek a vallatók a Rajk-per vádlottjaiból
- A Sztálin-szobor felállításának ürügyén pusztították el a kommunisták a Regnum Marianumot
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.