2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Mégsincsenek eltemetett Spitfire-ek Mianmarban?

2013. január 22. 08:59

Üres kézzel térhet haza az a brit régész, aki a második világháború végén elásott 124 Spitfire után nyomoz a délkelet-ázsiai Mianmarban, az egykori Burmában.

Két hét ásatás után egyre inkább meg kell barátkozniuk az aviatika szerelmeseinek azzal a gondolattal, hogy a nagy hírverés és a biztosnak tűnő felfedezés ellenére mégse találják meg és viszik haza azt a 124 Spitfire-t, amelyet a második világháború végén ástak el Mountbatten earljének parancsára a brit erők Burmában röviddel az előtt, hogy az Egyesült Államok 1945. augusztus 6-án lebombázta Hirosimát.

A gépek kiásásáról szóló szerződést a brit kormány nevében aláíró David Cundall szerint a munka folytatódik, csak a régészek rossz helyen kutakodnak, holott még élő szemtanúk is megmutatták neki a Spitfire-ek végső nyughelyének feltételezett pontját. A Radio 4 műsorában azonban elhangzott: a szakértők úgy látják, semmi esély nincs arra, hogy repülőgépek kerüljenek elő a Spitfire-ek végső nyughelyének gondolt ranguni nemzetközi repülőtér területéről, és a további két potenciális lelőhelyről.

Pedig a január 7-én megkezdődött ásatások még reménykeltőek voltak: a földalatti radar nagy mennyiségű fémet jelzett, alátámasztva Cundall sejtését, miszerint az egyik lelőhelyen 36 Spitfire-t rejthet a föld. Hamarosan azonban kiderült, hogy a fémek nem repülőgép-alkatrészek, csupán olyan elemek, amelyeket a repülőtér építése során használtak fel.

David Cameron brit miniszterelnök még a tavaly áprilisi mianmari látogatása során kötött szóbeli megállapodást Thein Sein elnökkel az eltűnt repülőgépek feltárásáról, amelyben a mianmari kormány is szerepet vállal. Cundall 1996 óta tartózkodik Mianmarban, végez kutatásokat és tárgyal a helyi hatóságokkal a gépek hazaszállításáról. Először akkor csillant fel a remény álma beteljesülésére, amikor 2011-ben feloldották a mianmari katonai juntát sújtó – többek között a katonai felszerelések ki-és beszállítására vonatkozó – nyugati szankciókat

A Supermarine Spitfire egy brit együléses vadászrepülőgép, amelyet a Brit Királyi Légierő megrendelésére fejlesztettek ki, első repülését 1936-ban hajtotta végre. A Reginald Joseph Mitchell által tervezett, két évvel később hadrendbe állított típust a második világháborúban nagy számban alkalmazták, majd azt követően főként a brit Nemzetközösség tagjainál állt szolgálatban, egészen az 1950-es évek végéig. A Spitfire a legnagyobb darabszámban gyártott szövetséges repülőgéptípus volt, valamint azon két gép közül az egyik, amelyet még a második világégést követően is gyártottak.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár