2024. tél: Szoknyával a politikában
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Megkeresik a leghírhedtebb brit világháborús tengeralattjárót

2013. február 20. 14:31

Hétfőn megkezdődött a második világháború egyik legismertebb tengeralattjárójának, az 1943 augusztusában olasz és német hajók által elsüllyesztett HMS Saracen-nek a keresése.

A francia íróról elnevezett André Malraux hétfőn hajózott ki Marseille-ből, hogy megkeresse a 70 évvel ezelőtt hullámsírba küldött S-osztályú brit tengeralattjárót. A HMS Saracen-ról igen bőségesen publikáló Terry Hodgkinson elmondta, a víz alatti régészeti csapat szonár segítségével próbálja lokalizálni a szerencsétlenül járt járművet, majd egy robotkamerát leküldve készítene filmet és fotókat a helyszínről és a roncsokról.

„A felvételek másolatai a tervek szerint a gosporti Királyi Tengerészet Tengeralattjáró Múzeumába is eljutnának archiválásra, továbbá az egykor a fedélzeten szolgáló matrózok családtagjainak részére is küldenének a fotókból” – mondta Hodgkinson. A jórészt a Földközi-tengeren szolgáló, 66 méter hosszú HMS Saracen 1943. augusztus 14-én a Korzika északi részén lévő Bastia partjaihoz közel süllyedt el, miután az olasz Minerva és Euterpe tengeralattjárókkal való víz alatti ütközetben helyrehozhatatlan károkat szenvedett.

Michael Lumby, a 990 tonna vízkiszorítású Saracen kapitánya a feljegyzések szerint szándékosan várt egy napot a kétes eredménnyel kecsegtető ütközettel, mivel nem akarta, hogy esetleg péntek 13-án essen el a méltán híres háborús jármű; ez végül azt jelentette, hogy szombaton hajnali kettőig víz alatt maradtak, majd a főmérnök elrendelte a motorok beindítását.

Korábban a második világháború során a HMS Saracen teljes legénységével együtt elsüllyesztett egy járőröző német U-335-ös tengeralattjárót a Feröer-szigetektől délkeleti részénél; a brit tengeralattjáró azért vált hírhedtté a Földközi-tengeren, mert rendszeresen és sikeresen megtorpedózta az ellenséges kikötőkben állomásozó olasz és német hadihajókat.

A Saracen utolsó tengeri ütközetében a legénység nagy része megmenekült, azonban két matróz vízbefulladt. A szerencsésebbeket ugyan elfogták az olaszok, ám Olaszország kapitulálása után kiszabadultak börtöneikből. Lumby egy német hadifogolytáborba került, majd a háború után a ma a londoni Hajózási Múzeumban megtekinthető HMS Belfast parancsnokává nevezték ki.

A kutatások szerint csak ketten élték túl a háború végét a Saracen fedélzetén szolgáló 48 főből. A híres tengeralattjáró és matrózainak tiszteletére Bastia fellegvárának falán emelt márványemlékmű a mai napig megtekinthető.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tél: Szoknyával a politikában
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár