2024. tél: Szoknyával a politikában
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Százéves a Chevrolet

2011. november 3. 17:25 MTI

Századik születésnapját ünnepli csütörtökön az amerikai kultúra egyik jelképévé vált legendás autómárka, a Chevrolet, amely az eladott kocsik számát tekintve a negyedik helyen áll a világon. Az ikonná vált Camaro és Corvette modellek építője ma külföldön is minden eddigit felülmúló lendülettel igyekszik terjeszteni a márkát.

Az 1970-es években a csoport a következő jelszóval népszerűsítette járműveit: "Baseball, hot dog, apple pie (almás sütemény) és Chevrolet". Ezek mind tipikusan amerikai dolgok és ikonok. A Chevrolet olyan kocsi, amely "praktikus", "elérhető" és "bizonyos értékeket testesít meg". Szinte minden amerikai családnak van - vagy volt valamikor - egy Chevroletje - idézte az AFP az évforduló alkalmából Michelle Krebsnak, az edmunds.com szakportál elemzőjének szavait.

A több mint 700 dalban megénekelt "nagyon amerikai" Chevrolet kocsikból egy évszázad alatt 209 millió darabot adtak el. A cég mégis egy európai nevét viseli: Louis Chevrolet Svájcban született, kivándorlása előtt sokáig Franciaországban élt, és korábban autóversenyzőként szerzett hírnevet.

A gyár létrehozásához 1911-ben társult vele William Durant, aki néhány évvel korábban megalapította a General Motors céget. Miután onnan pénzügyi problémák miatt távoznia kellett, Durant arra számított, hogy új társának autóversenyzőként szerzett hírneve jól kamatoztatható lesz a cég számára. Detroit városában együtt építették meg a Series C Classic Six nevű első, elegáns Chevrolet luxuskocsit, amely az akkor igen tekintélyes 105 kilométeres sebességet is képes volt elérni. 2150 dollárba került, ami ma 50 ezer dollárnak felelne meg. A cég igazi lendületét azonban az 1914-es Model H adta meg, amelyet az első tömegtermelésű típus, a Ford T versenytársának szántak.

A két konstruktőr között ettől fogva állandó volt a konkurencia. A legendás márkák hűséges vásárlói természetesen leszólták a másik modelljeit. "Egy Chevrolet Camaro után annak tulajdonosa soha nem vásárolt Ford Mustang kocsit, és viszont" - jegyezte meg az edmunds.com elemzője.

A mai választék igen széles, a Sonic és a Spark városi kiskocsiktól a luxus terepjáró Equinox Silverado autón át a vegyes hasznosítású, teherszállításra is alkalmas pickup típusig. Az amerikai piac tekintélyes részével rendelkező Chevrolet ma arra törekszik, hogy világszerte vezető márkává váljon. A cég kezdettől fogva exportálta járműveit Európába és Dél-Afrikába. Kínában első márkakereskedése 1921-ben kezdte meg tevékenységét. Az Egyesült Államokon kívül először 1924-ben épült Chevrolet autógyár, nevezetesen Koppenhágában.

Az új cél azonban ennél többet jelent. A Chevrolet az utóbbi tíz évben kifejezetten olyan amerikai világmárkává kíván válni, mint az Apple, a Coca-Cola vagy a Disney - erősítette meg az évforduló alkalmából Tom Wilkinson, a cég egyik kommunikációs illetékese. Wilkinson szerint a Transformers: a bukottak bosszúja című sci-fi film, amelynek egyik személyisége sárga Camaróvá változik, sikerrel népszerűsítette a márkát a fiatalabb korosztály soraiban, főleg Európában és Ázsiában.

Ma már a cég az eddigi sikerekre építve világszerte ugyanazokat a modelleket kívánja forgalmazni. Így például a Malibu ma mindenütt kapható. A Chevrolet nagy figyelmet fordít Kínára és már régóta jelen van Dél-Amerikában, most pedig India és Oroszország piacainak meghódítására készül - mutatott rá Michelle Krebs.

2009-ben a Chevrolet Sanghajba helyezte át nemzetközi műveleteinek központját. Ugyanebben az évben Kína vált a cég harmadik legnagyobb piacává - közvetlenül az amerikai és a brazil mögött. Tavaly világszerte összesen 4,26 millió Chevrolet személyautót és pickupot adtak el, többet, mint előzőleg bármikor, ám az idei év eddigi forgalma szerint 2011-ben még ezt a számot is felülmúlhatja a cég - jelentette ki Chris Perry kereskedelmi igazgató.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tél: Szoknyával a politikában
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár