Megbukott a navigálási teszten a Titanic kapitánya
2012. szeptember 24. 10:28
Az 1912 áprilisában elsüllyedt legendás óceánjáró, a Titanic kapitánya megbukott a navigálási teszten - állítja egy történész. A viktoriánus kori Angliában hatalmas méreteket öltött a hajókon a részegeskedés és garázdálkodás, s hogy mindezt visszaszorítsák, a brit hatóságok a 19. század második felétől kötelezően előírt vizsgálatoknak vetették alá a matrózokat és a kapitányokat.
Korábban
Edward John Smith 1888 februárjában kapta meg "mester" minősítésű hajóskapitányi igazolványát. A férfi egyike azoknak a jól ismert hajóskapitányoknak, akik a mesteri minősítésüket 1850-1927 között szerezték meg.
Az Ancestry.co.uk családtörténeti honlap által bemutatott dokumentum szerint a tengerészeknél végzett vizsgálatok célja a tapasztalatuk, hozzáállásuk tesztelése és a józanságuk bizonyítása volt. A kontroll a részegeskedés és a garázdálkodások ellen született, amely magatartás a 19. századi brit tengerészek körében különösen elterjedt volt.
Tony Robinson és kutatócsapata úgy vélik, hogy a Titanic elsüllyedéséért felelős Smith kapitány vizsgáinak első körében megbukott, mivel parancsnoki képességei nem voltak megfelelőek. A történész kiemelte: a 19. század közepén igen nagy problémát jelentett Nagy Britannia kereskedelmi flottájában, hogy a tengerészek zömének lényegében nem volt egy józan pillanata sem. „Azonban mindezt meg lehet érteni, hiszen évekig távol voltak otthonaiktól, a hajón pedig semmit sem lehetett csinálni. A víz hamar elfogyott, az alkohol viszont tartósan fogyasztható maradt, így természetes, hogy lényegesen több rumot ittak, mint a szárazföldön” – tette hozzá a kutató.
A tengerészek a század folyamán egyre több pénzt kerestek, s növekvő béreik jelentős részét alkoholra költötték. Az 1800-as évek elején az orvosok már valós társadalmi problémaként tekintettek a kérdésre; feljegyzéseik szerint nem egy tengerész volt folyamatosan ittas akár tíz napig is. Így a viktoriánus kori vizsgálatok kezdetben arra irányultak, hogy legalább a több tonna rakományért és több tucatnyi emberéletért felelős kapitányok legyenek józanok.
Amennyiben egy kapitány mester minősítésű tanúsítványt szerzett, bizonyította, hogy alkalmas a szolgálatra. Az 1850-es régészeti törvény bevezetését követően már a matrózoknak is vizsgálatokon kellett átesniük. A jogszabály kimondta, alkoholos befolyásoltság és rossz magaviselet esetén nem adható ki tanúsítvány.
Ezt a híres kapitányok közül például a számos indiai utat maga mögött tudó George Moodie 1861-ben szerezte meg, vagy ott volt Sir Edgar Britten, aki az RMS Queen Mary vezetője és a brit katonák Ausztráliába szállításának egyik fontos kivitelezője volt, ő 1900-ban kapta kézhez mester fokozatú tanúsítványát. Amely egyébként egy kézzel írott okmány volt, ezért a tinta gyorsan elhalványult, s a patkányok hamar felfedezték a kabin polcán.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
18. Az ENSZ és az Európai Unió
IV. Politikai berendezkedések a modern korban
- 1948 óta a „visszatérés joga” áll az izraeli-palesztin konfliktus középpontjában
- 26 éves az Európai Unió
- Tényleg nem tett meg mindent az ENSZ a magyar ügy érdekében 1956-ban
- Botrányok övezték az egyik legnagyobbb ENSZ-szervezet történetét
- A gázai lőporos hordó - az arab-izraeli konfliktus története
- 10 tény a ruandai népirtásról
- 60 éve lett vége a hidegháború legvéresebb konfliktusának
- Az ENSZ-re sózta London Palesztinát
- Viták a közös európai történelem kapcsán
- Hatásvadász bestsellereiről lett ismert a 2. világháborút is megjárt Herman Wouk tegnap
- Tiszavirág-életűnek bizonyult Norvégia első függetlensége tegnap
- A magyar történelemben Mária volt az első nő, akinek fejére került a Szent Korona tegnap
- Újabb corvinák érhetőek el az Országos Széchényi Könyvtár online felületén tegnap
- Emlékérmékkel ünnepli a független magyar pénzügyi rendszer létrehozását a Nemzeti Bank tegnap
- Nemzedéke magányát és csalódásait jelenítette meg verseiben Dsida Jenő tegnap
- A bécsi udvar fojtogató légköréből menekülve érte utol a végzet a magyarok királynéját, Sisit tegnap
- Csak a halál tudta megállítani a világuralomra törő Dzsingisz kánt tegnap