Gőzösök és dízelek: kiállítás a 125 éves Keleti pályaudvarról
2009. augusztus 25. 15:23 MTI
Korabeli képeslapok, fényképek és tervrajzok láthatók egyebek mellett a 125 éves a Budapest-Keleti pályaudvar című, az épület Lotz-termében látható kiállításon; a tárlat megnyitását megelőzően emléktáblát avattak a pályaudvar falán.
Korábban
A két hónapon keresztül megtekinthető kiállítás a Keleti pályaudvar történetét mutatja be 1884-től kezdve napjainkig: a dokumentumokat, fotográfiákat nézegetve és a tablókat olvasgatva az érdeklődők betekintést nyerhetnek az épület építésének mozzanataiba, a Lotz-terem felújításába, a háború és újjáépítés folyamatába is, de különböző életképek is helyet kaptak a tárlat anyagában.
A megnyitón Vörös Tibor, a MÁV Zrt. főépítésze elmondta, hogy Budapest jelentős létesítményét, a Keleti pályaudvart 1884. augusztus 16-án adták át. Az épület a magyar építészet kiváló alkotása. Felhívta a figyelmet az impozáns főhomlokzatra, amely egyedülálló művészi megfogalmazása a vasút, a társadalom és gazdaság kapcsolatának, a gőz születésének.
Elmondta: a pályaudvar vasszerkezetét Feketeházy János hídépítő mérnök tervezte. Az ötrészes, monumentális, reneszánsz mintázatú kapuzat és az épület valamennyi kovácsoltvas díszítése Jungfer Gyula európai hírű műlakatos keze munkája, a csarnokot Lotz Károly festményei, valamint Than Mór freskói ékesítik. Baross Gábor közlekedési miniszter szobrát 1898-ben helyezték el az épület előtt - hangsúlyozta.
Az első villanyvontatású vonat 1932-ben gördült ki a Keletiből, amelyet a második világháború alatt több bombatalálat ért, erősen megrongálódott. A front elvonulása után a vasutasok azonnal hozzáláttak a károk helyreállításához, így az első szerelvény 1945. február 28-án befuthatott a pályaudvarra.
A Baross tér átalakítása 1969-ben kezdődött meg, a metróépítéssel egyidejűleg jelentősen megváltozott a homlokzati rész előtere. A végállomás előtt aluljárórendszert építettek ki többek között a személypénztárak és más kiszolgáló egységek számára. 1986-ban újabb nagyszabású felújítás kezdődött, amely 1989-ben fejeződött be. A főépítész becslése szerint a pályaudvaron átadása óta egymilliárd látogató fordult meg.
A kiállítás megnyitását megelőzően a résztvevők márványból készült emléktáblát avattak az épület külső falán, emléket állítva a 125 esztendős Keleti pályaudvarnak.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
Múlt-kor történelmi magazin
- Forró magyar őszök – megjelent a Múlt-kor őszi száma
- Trianon előtt - határon túl: megjelent a Múlt-kor tavaszi száma
- A szabadság kapujában – megjelent a Múlt-kor őszi száma
- Holokauszt 1944-ben: megjelent a Múlt-kor tavaszi száma
- Páratlan párok: megjelent a Múlt-kor téli száma
- Horthy Miklós ingadozó trónkérdései
- Rákosi 1956 utáni ismeretlen levelei
- A Hunyadi-dinasztia tündöklése és bukása
- Kulisszatitkok az Egri csillagok forgatásáról
- Semmiségnek vélte sebét a meglőtt Habsburg trónörökös, Ferenc Ferdinánd 16:05
- Politikai ellenfele volt az amerikaiak ellen harcoló nicaraguai Robin Hood gyilkosa 15:05
- Ingyen sör osztogatása miatt alakult ki tragédia II. Miklós koronázásán 12:20
- Festőként kezdte pályafutását a fényképezés egyik úttörője, Mathew Brady 10:35
- Hatásvadász bestsellereiről lett ismert a 2. világháborút is megjárt Herman Wouk tegnap
- Tiszavirág-életűnek bizonyult Norvégia első függetlensége tegnap
- A magyar történelemben Mária volt az első nő, akinek fejére került a Szent Korona tegnap
- Újabb corvinák érhetőek el az Országos Széchényi Könyvtár online felületén tegnap