A mai napig kétségek övezik a lockerbie-i merénylet hátterét
2023. december 21. 09:05 Múlt-kor
35 éve, 1988. december 21-én a Pan Am amerikai légitársaság 103-as járata 259 emberrel a fedélzetén lezuhant, roncsai pedig a skóciai Lockerbie városára hullottak. A becsapódás következtében a földön még tizenegyen meghaltak, a katasztrófának így összesen 270 áldozata lett, köztük négy magyar állampolgár.
A 103-as járat roncsait állítják össze egy hangárban 1990-ben (Wikipedia / Air Accident Investigation Branch / OGL2
Korábban
Több szélsőséges is magára vállalta
1988. december 21-én az azóta megszűnt patinás amerikai légitársaság, a Pan American World Airways (Pan Am) 103A számú járata, egy Boeing 727-es indult el a frankfurti repülőtérről Londonba, rakterében egy gazdátlan, barna Samsonite bőrönddel.
A kék-fehér monstrum időben megérkezett a londoni Heathrow-ra, ahol a poggyász átkerült a Pan Am 103-as fő járatára, egy Boeing 747-re.
A Clipper Maid of the Seas névre keresztelt gép csak fél órás késéssel tudott felszállni, majd Skócia felé vette az irányt. „Clipper 103 óceánrepülési engedélyt kér” – ezek voltak az utolsó elhangzott szavak a gépről.
Néhány másodperc múlva ugyanis a Boeinget elementáris erejű robbantás zúzta darabokra, amelyek egy apró városra, a skóciai Lockerbie-re zuhantak, a Richter-skálán mért 1,6-os erősségű földrengést előidézve; a roncsok mindent letaroltak.
A katasztrófának négy magyar állampolgár, a háromtagú váci Roller család és egy budapesti hölgy is áldozatul esett.
A 270 emberéletet követelő tragédiát követően példátlan, minden apró részletre kiterjedő, három éven át tartó nyomozás vette kezdetét. Az amerikai és a brit hatóságok kiderítették, hogy a Boeing-747-est rádió-távirányítású bombával robbantották fel.
A tisztánlátást eleinte megnehezítette, hogy több szélsőséges szervezet – így az iráni Iszlám Forradalom Őrei, a palesztin Iszlám Dzsihád és az északír Ulster Védelmi Liga – is magára vállalta a merényletet.
Végül 1991-ben nemzetközi elfogatóparancsot adtak ki két líbiai férfi: Abdelbászet Ali Mohamed Al-Megrahi titkos ügynök és Al-Amin Kalifa Fimah repülőtéri alkalmazott ellen.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
8. Budapest világvárossá fejlődése
II. Népesség, település, életmód
- Időutazás a millenniumi ünnepségekre: 125 éve utazunk a Ligetbe a föld alatt
- Sokáig csak esernyővel lehetett átmenni a budai Alagúton
- Egykor a Városliget zenepavilonjai nyújtották a főváros legnépszerűbb szórakozását
- A gazdag és szegény gyermekek egyaránt birtokba vették a Városligetet a „boldog békeidőkben”
- Széchényi Ödön víziója által a világ második siklójával büszkélkedhet a főváros
- Az idők során szinte minden sportra biztosított lehetőséget a Városliget
- 800 mázsa lőport adott Ferenc József a budai Alagút építéséhez
- A kiállítások és vásárok hozták el az éjszakai fényt a Városligetbe
- Ostromok és újjáépítések kísérik végig a Vigadó történetét
- Igazi mestere volt a szép magyar beszédnek Básti Lajos 12:20
- Antonescu teljesen el akarta tüntetni a zsidóságot Romániából 10:35
- Kezdetben kompokkal szállították át a transzszibériai vasút szerelvényeit a Bajkál-tavon tegnap
- Több tucatszor támadták Nagy-Britanniát a német zeppelinek tegnap
- Rendezőként és zeneszerzőként is elkápráztatta Hollywoodot Clint Eastwood tegnap
- Elszántan harcoltak, de a britek taktikája végül felmorzsolta a búrok ellenállását tegnap
- Korábban be nem mutatott képeket láthatunk a Robert Capa életműkiállításon tegnap
- Műhelytúra és aranymosás is szerepel a Múzeumok éjszakája idei programjai között Esztergomban tegnap