10 tény az automobilok múltjáról
2020. október 21. 08:24 Múlt-kor
Korábban
1. Az első autó tulajdonképpen egy háromkerekű, gőzmeghajtású szerkezet volt, amelyet a francia Nicolas-Joseph Cugnot alkotott meg 1796-ban. A szerkezetet ágyú vontatásra használták; végsebessége elérte a mesés 3 km/h-t.
2. A „zajos és szagos” gépcsodára utaló szó, az „automobil” a New York Times lapjain tűnt fel legelőször 1899. január 3-án.
3. A futószalag alapötlete az amerikai autógyártó, Ransom Eli Olds nevéhez köthető. Az első tömeggyártású gépkocsi előállításával is ő büszkélkedhetett: az Oldsmobile Curved Dash sorozatgyártása 1901-ben indult meg.
4. A futószalag elméletét Henry Ford ültette át a gyakorlatba 1913-ban. A forradalmi találmánynak köszönhetően a híres Ford T-modell gyártási ideje 12 óráról 93 percre csökkent.
5. A tömeggyártásnak köszönhetően a Ford T-modell ára jelentősen lecsökkent. A mobilitásra vágyó néptömegek 1924-ben már 260 dollárért juthattak hozzá Fordjukhoz (ez az összeg nagyjából ma 3500 dollárnak felelne meg).
6. Az 1929-es esztendő az autórádiók éve volt. Az első szerkezetek a Motorola nevet viselték. A rádiókat ekkor még nem szerelték be automatikusan az autókba, mert extrának számítottak, így a gépjármű-tulajdonosoknak külön kellett megvásárolniuk a szerkezeteket.
7. Bertha Benz az első ténylegesen gépkocsinak nevezhető jármű megalkotójának, Karl Benznek volt a felesége. Bertha asszonyság 1888-ban a világ első „túraautósaként” írta be magát a történelembe. Miután elkötötte férje gépcsodáját, 106 kilométert tett meg vele, bizonyítván, hogy az autó többre hivatott holmi városi furikázásoknál.
8. A világ első autóversenyét 1894-ben rendezték. A győztes 19 km/órás átlagsebességgel, 6 óra 48 perc alatt teljesítette a Párizs és Rouen közötti 126 km-es távot.
9. Az 1954-es Mercedes-Benz W196R Formula 1 Racing Single-Seater a világ eddigi második legdrágább autója volt, amelyet 2013-ban egy aukción 30 millió dollárért értékesítettek. A listát egy 1962-es Ferrari GTO vezeti „potom” 38 millió dollárral.
10. A Volkswagen Bogár a világ legnagyobb példányszámban előállított gépkocsitípusa, amelyen az évtizedek során a legkevesebb fejlesztést hajtottak végre. 1938 és 2003 között 21,5 millió modell gördült le a futószalagokról.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
Múlt-kor magazin 2018. különszám
- Hitler és a nők
- Tamáska Mária az "Öreg" árnyékában
- Magyar deportáltak felszabadulása és hazatérése
- Petőfi halála és a túlélés költői
- Kádár János és az ő Piroskája
- A Nagy Háború osztrák–magyar tábori bordélyai
- Vágy és vezeklés
- Rákosi Mátyás 15 évig tartó „gyógykezelése”
- Az elveszett csejtei "Vérgrófnő"
- Halála után évekig rebesgették Lincoln gyilkosáról, hogy még mindig életben van 20:20
- A Loire-t hozta el az Alföldre a tiszadobi Andrássy-kastély 19:35
- Marcus Aurelius halálával a „jó császárok kora" is véget ért a Római Birodalomban 18:05
- Porig égett a történelem első terrorbombázásában Guernica 16:05
- A Képes Krónika díszmásolatát kapta ajándékba Ferenc pápa 15:20
- Más programok mellett egy óriási sárkány legyőzésével köszöntik a tavaszt Óbudán 15:05
- Századokon átívelő grafikai kiállítás nyílt a Szépművészeti Múzeumban 13:20
- Egy valódi hajótörött ihlette a börtönt is megjárt Defoe Robinsonját 11:20