Thistlegorm: legenda a tenger mélyén
2019. január 17. 15:01 Múlt-kor
Korábban
Az új élet
A Thistlegorm karrierje azonban csak ezután kezdődött el igazán. Maradványait Jacques Cousteau kapitány a fedezte fel 1955-ben helyi halászok segítségével. A roncsokból a felszínre hozta a hajóharangot, egy motorbiciklit, és a kapitány széfjét, és a National Geographic 1956 februári számában képeket is közöltek a merülésről. Cousteau azonban nem árulta el a Thistlegorm pontos lelőhelyét, így újabb évtizedeket kellett várni arra, hogy a 90-es évek elején egy búvárcsapat egy véletlennek köszönhetően ismét rátaláljon. A hely egy csapásra rendkívül népszerű lett, és azóta is az egyik legtöbb érdeklődőt vonzó hajóroncsnak számít, amelynek hírnevével a Titanicon kívül talán egyetlen elsüllyedt hajó sem vetekedhet.
Ha lemerülünk a Vörös-tenger mélyére, még manapság is megcsodálhatjuk a roncson maradt teherautókat, motorkerékpárokat, fegyvereket és egyéb, többé-kevésbé épségben maradt tárgyakat, amelyekből azonban sajnos egyre kevesebb van – és ez nem az állagromlásnak tudható be. A szerszámkészleteket, jelvényeket, és az egyéb kisebb tárgyak nagy részét ugyanis könnyűbúvárok hozzák el a roncsokról, és hogy hozzájuk férjenek, sok esetben – még ha akaratukon kívül is – megrongálják a Thistlegorm maradványait.
A hajóroncs állapotára a legnagyobb veszélyt azonban a búvárhajók jelentik. A hajókat (előfordul, hogy egyszerre akár húszat is) a roncsokhoz kötik, és elég néhány hullám, hogy a Thistlegormnak jelentős károkat okozzanak. Mindennek ellenére a hajóroncs elülső fele a körülményekhez képest jó állapotban van.
Bár népszerűsége nem lankad, a Thistlegormot az egyik legveszélyesebb hajóroncsnak tartják, ugyanis szűk és balesetveszélyes, és a közelében nagyon erős az áramlás. Megesik, hogy a rendkívül nagy tapasztalattal rendelkező búvárokon is kifog, és csak szerencsével sikerül ismét a víz felszínére kerülniük. Vagyis a Thistlegorm minden misztikuma és vonzó tulajdonsága ellenére még a profik számára is életveszélyt jelent.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
3. Az ipari forradalom
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Ausztál kőművesekre, sztrájkok áldozataira és Szent Józsefre emlékezünk május 1-jén
- A bálnavadászat brutális gyakorlata olajozta be az ipari forradalom fogaskerekeit
- Az ipari forradalom szennyezésének legkorábbi nyomait mutatták ki a Himalája gleccserében
- A niagarai vízerőműhöz is szállított alkatrészeket a Škoda Művek
- Száz évre romba dőlt a kínai gazdaság, miután a britek megszerezték a tea titkát
- Egy chicagói sztrájk halálos áldozatainak emléknapja volt eredetileg május 1.
- Gőzerővel indította el az ipari forradalmat James Watt találmánya
- Meglepő vége lett a ló és a gőzmozdony versenyének 1830-ban
- Mi volt az angol ludditák igazi célja a géprombolással?
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila 19:05
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre 17:44
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra 14:20
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla 09:50
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére 09:05
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött tegnap
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco tegnap
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein tegnap