Öngyilkos küldetésen semmisült meg a világ első katonai tengeralattjárója
2022. szeptember 28. 16:26 Múlt-kor
Korábban
A Hunley elődjei
1861-ben kitört a polgárháború Észak-Amerikában. Az Unió blokád alá vonta a délieket, hogy megakadályozza a gyapot óvilági (elsősorban angliai) értékesítését, és hogy megelőzze a fegyverek és más gépek behozatalát a Konföderációba. A nyomasztó fölény megtörése érdekében a déliek minden eszközt bevetettek.
Két New Orleans-i mérnök, Baxter Watson és James McClintock a felkínált jutalom reményében kezdtek el egy tengeralattjáró megépítésében gondolkodni. Sikerült beszervezniük egy helyi ügyvédet, Horace Lawson Hunleyt, aki a lousianai törvényhozásnak is a tagja volt. Míg McClintock felelt a projekt műszaki és technikai részéért, Hunley megszerezte az anyagi és politikai támogatást.
Az első járművük, amelyen dolgoztak, a Pioneer nevet kapta. Az adatok és a rajzok alapján egy régi hajókazánból épült, négy méter hosszú és 1,2 méter átmérőjű volt. A kazán két végét levágták, és kúpokat szegecseltek a helyükre, amelyekben a merüléshez szükséges ballasztokat tartották.
Az északi USS Minnesota hadihajó ellen induló déli tengeralattjáró egy korabeli illusztráción
A legénység három fős volt, a hajót kézzel működtetett hajócsavar hajtotta. A Mississippin és a New Orleans melletti Pontchartain tavon kísérleteztek mindaddig, amíg az Unió csapatai meg nem közelítették a várost. Ezután elsüllyesztették, hogy ne jusson az északiak kezére, de azok így is megtalálták és kiemelték. Később, 1868-ban, eladták ócskavasnak.
A tengeralattjárón dolgozó csapat az alabamai Mobile-ba költözött át, és kapcsolatba léptek a rúdtorpedót feltaláló Edgar C. Singerrel és társaival, és sikerült újabb pénzügyi támogatást szerezni a projekthez. George Erasmus Dixon és William A. Alexander hadnagyokat, a hadsereg két tisztjét a munkálatokhoz vezényelték.
A Pioneer II, vagy más néven az American Driver, már sokkal nagyobb és bonyolultabb szerkezet volt hasonnevű elődjénél. 11 méter hosszú, 90 centiméter széles és 1,2 méter magas volt, ötfős személyzettel, és egy kis tornyot is felszereltek rá. Az adatok azonban szintén csak a fennmaradt rajzokból következtethetőek ki.
McClintock próbálkozott gőzmotorokkal és elektromos motorokkal is, de előbbi túl nagy és nehéz, utóbbi túl bonyolult és megbízhatatlan volt, így maradtak a kézi hajtásnál. A Pioneer II sorsa akkor pecsételődött meg, mikor a kikötőből egy hevesebb vihar elragadta, és a Mexikói-öbölbe kisodródva elsüllyedt.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
Múlt-kor magazin 2018. különszám
- Hitler és a nők
- Tamáska Mária az "Öreg" árnyékában
- Magyar deportáltak felszabadulása és hazatérése
- Petőfi halála és a túlélés költői
- Kádár János és az ő Piroskája
- A Nagy Háború osztrák–magyar tábori bordélyai
- Vágy és vezeklés
- Az elveszett csejtei "Vérgrófnő"
- Rákosi Mátyás 15 évig tartó „gyógykezelése”
- Sosem tudott egészen kiteljesedni az egyik legkeresettebb rendező, Orson Welles 08:20
- Minden korosztálynak adott valami újat Lázár Ervin egyedi stílusa tegnap
- A központi hatalmak jól választották meg a támadás helyszínét, mikor Gorlice mellett döntöttek tegnap
- Az ideológiai viták mellett szórakozásra is szakított időt Capri szigetén Lenin tegnap
- Saját korában több összeesküvés-elmélet is keringett Napóleon haláláról tegnap
- Hiába okozott negyvenféle betegséget, a kor divathölgyei ragaszkodtak a fűzőhöz tegnap
- Magyar viseletet öltött Mária Terézia a Szent István-rend első adományozásakor tegnap
- A lettek döntő többsége a függetlenségre szavazott 1991-ben 2024.05.04.