Mit keresett egy 1966-os Mustang az Empire State Building tetején?
2020. június 8. 16:09 Múlt-kor
Mikor az Empire State Building 1931-ben a világ legmagasabb épületeként megnyitotta kapuit – a címet egyébként az elkövetkező 40 évben birtokolta – senki sem gondolta volna, hogy egy nap egy zseniális marketingfogás keretében egy legendás autót fognak feljuttatni annak tetejére.
Korábban
1965 őszén az Empire State Building alelnöke és vezérigazgatója, Robert Leury találkozóra hívta William Bentont, a Ford értékesítési osztályának vezetőjét. Leurynak ugyanis egy egészen elképesztő gondolata támadt a Ford Mustang reklámozásával kapcsolatban.
Miután meghallgatta Leury formabontó ötletét és visszatért a Ford főhadiszállására, Benton egy nyolc fős csapatot szervezett. A pazar díszlet, az Empire State Building a találkozónak köszönhetően adott volt, a teamnek már csak azt kellett kitalálnia, miképp jutassanak fel egy Ford Mustang 1966-ot az épület 86. szintjén található kilátóteraszára. Mivel az épület felső harmadának lépcsőzetes kialakítása miatt a helikopteres szállítás kockázatos volt, valami más megoldást kellett találni.
A Ford néhány mérnököt küldött New Yorkba, akik mérőszalagokkal felszerelkezve léptek be az Empire State Buildingbe és aprólékosan lejegyzeteltek, megmértek és lerajzoltak mindent, a termektől a bejárati ajtókon és a különféle szobákon át egészen a felvonókig. Az aprólékos felmérés után arra a jutottak, hogy a 66-os Mustang kabrió a liftek segítségével darabokban felszállítható a kilátóteraszra, ahol már nem kell mást tenni, csak összeszerelni a feldarabolt autót.
A kieszelt és papíron elkészített terv egy rendkívül összetett, jól megszervezett műveletet igényelt, mivel a tetőre felröpített modellnek teljesen élethűnek kellett kinéznie, az autó karosszéria elemeit, fémlemezeit nem lehetett kettéfűrészelni, vagy trükközni különféle üvegszálas panelekkel. A Mustangot olyan állapotban kellett kiállítani, mintha az most jött volna a gyár futószalagjáról.
Miután visszatértek a Michigan állambeli központjukba, Dearbornba, a csapat azonnal munkához látott. A közel 4,6 méter hosszúságú kabriót egy 2,1 méter belmagasságú liftbe kellett begyömöszölni. A művelet megkönnyítése végett a karosszériáról eltávolították az ajtókat, a középkonzolt, majd jött a sebességváltó, a motor és a kardántengely kiszerelése.
A karosszériát négy részre szedték szét, a kocsi elejét, közepét, a végét, illetve a szélvédőt egy speciális kiskocsival szállították a lifthez, majd onnan a kiállítótérbe. Annak érdekében, hogy a művelet fennakadások nélkül menjen, a Ford központjában még egy liftet is megépítettek, hogy pontosan begyakorolják az autó darabjainak be- és kihelyezését.
A művelet 1965. október 20-án este fél tizenegykor vette kezdetét a 381 méter magas Empire State Building bejárata előtt. A fehér overállba bújtatott csapat bámészkodók koszorújában kezdte el a Mustang szétszerelését. Minden a tervek szerint zajlott, de a kocsi elejének a liftbe helyezésénél egy kisebb probléma merült fel. A karosszériadarab fél centivel magasabb volt, mint a lift ajtaja, ráadásul a kormánykerék is útban volt. A szerelők nem estek kétségbe, kis kiigazításokat eszközöltek a Mustang első részén és végül sikerült becsúsztatniuk azt a liftbe.
Miután minden részegységet felvittek a kiállítóteraszra, elkezdődött a gépjármű összeszerelése, amely „nehezített pályán” több mint 60 km/h-s erősségű szélben történt. A serényen dolgozó szerelők tevékenységét a fejük felett köröző helikopterről készített légi fotók segítségével dokumentálták. Az autót hajnali fél ötre sikerült összeszerelni. A Mustangot a kiállítóterasz belső szalonjába gurították, ahol a fotósok hada várta a fehér autócsodát. A hírverés pazar módon sikerült, már az első nap 14 ezer érdeklődő kereste fel a kiállítótermet, és az emberek érdeklődése a Mustang iránt a következő hónapokban is töretlen maradt.
A marketingfogás beváltotta a hozzá fűzött reményeket. 1966-ban a Ford 607 568 darab Mustangot értékesített, amely messze meghaladta az egy évben eladott Mustangok számát. 1966 márciusára, nagyjából akkor, amikor a fehér autócsodát eltávolították az Empire State Building kiállítóteréből, az 1964 óta gyártott szériából már 1 millió Mustang talált gazdára, ami minden várakozást felülmúlt.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
17. A polgári átalakulás programja és megvalósulása a 19. századi Magyarországon
IV. Politikai berendezkedések a modern korban
- Az öntörvényű Garibaldit két magyar bajtársa is segítette a szicíliai partraszállásában
- Újjáélesztette a hazai szabadkőművességet a „dualizmus kultúrpápája”
- Egyedülálló módon megbecsülte gyárának alkalmazottait Ganz Ábrahám
- Elismert régész és szabadkőműves is volt a "dualizmus kultúrpápája"
- A fogságból is megszökött a magyar statisztika atyja, Keleti Károly
- Veszteséges pénznyelőből jövedelmező ágazattá tette a magyar vasutat Baross Gábor
- Sokallta Bosznia megszállásának költségeit, ezért lemondott a miniszterségről Széll Kálmán
- 10 tény a dualizmus kori Magyarországról
- Egy „második kiegyezés” juttatta hatalomba a Generálist és mamelukjait
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco 2024.11.20.
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein 2024.11.20.