2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Minden későbbi kor művészei másképpen merítettek ihletet Nagy Sándor életéből

2022. június 26. 08:54 Múlt-kor

Nagylelkű művészetpártoló

A Raffaello által a 16. század elején készített Athéni iskola című freskón a bal szélen, a filozófusok között páncélban és sisakban álló alak egyesek szerint Nagy Sándort ábrázolja, ám a többség Alkibiadészt véli a harcosban felfedezni. Mindenesetre tény, hogy – bárki is legyen a képen – a korszakban Nagy Sándor hadvezéri képességeiről egyre inkább szellemi teljesítményére és emberi kapcsolataira került át a hangsúly, amelyet az életéről szóló színes anekdotákon keresztül próbáltak meg visszaadni a művészek.

Paolo Veronese Dareiosz családja Nagy Sándor előtt (1565-1570) című remekművével Nagy Sándor nagylelkűségét emelte ki. A történet szerint miután Nagy Sándor legyőzte Dareioszt az isszoszi csatában, a perzsa uralkodó el tudott menekülni, de a családja fogságba esett. Dareiosz anyja ezután összetévesztette Nagy Sándort legjobb barátjával, Héphaisztiónnal, de a hódító megbocsátott neki. Veronesét követően még számos festő – többek között a késő-barokk jeles képviselője, Gaspare Diziani – választotta ezt a jelenetet Nagy Sándorról szóló munkája témájául.

A makedón uralkodó életének egyik legtöbbször vászonra vitt jelenete udvari festőjéhez, Apellészhez kapcsolódik. Miközben a művész Sándor kedvenc szeretőjéről, Kampaszpéról készített festményt, beleszeretett a gyönyörű lányba. A király azonban nem gerjedt haragra, sőt, annyira tetszett neki a portré, hogy cserébe felajánlotta a szépséget Apellésznek. Nem véletlen, hogy a művészet felsőbbrendűségét és a király kultúrát támogató oldalát kiemelő anekdota népszerű volt a festők körében, akik valahogy így képzelték el az uralkodók és a művészek közötti ideális viszonyt. A jelenet megjelent többek között Willem van Haecht flamand festő barokk, valamint Sebastiano Ricci és Francesco Trevisani késő-barokk stílusban festett képein is.

Giambattista Tiepolo, a 18. század egyik legkiválóbb festőjének a témában készített képén a gondolataiba merült, jóképű és magabiztos Nagy Sándort láthatjuk. A francia forradalom festője, Jacques-Louis David alkotásán a hadvezért világos hajjal, és szeretőjéhez hasonlóan szinte teljesen meztelenül ábrázolta.

A gordiuszi csomó átvágását ábrázoló képekkel Nagy Sándor leleményességét emelték ki. A legenda szerint csak az lehetett Ázsia ura, aki megoldja a csomót. A makedón király ahelyett, hogy kibogozásával bajlódott volna, egyszerűen elvágta a kötelet. A jelenet legfigyelemreméltóbb ábrázolása Giovanni Paolo Panini 1718–19 körül, barokk stílusban festett remekműve, de említést érdemel Jean-Simon Berthélemy a 18. század végén készített képe is, amelyen egyedül Nagy Sándor alakja van megvilágítva, egyértelműen utalva ezzel zsenialitására. A hadvezér intelligenciáját emelték ki a lova, Bukephalosz megszelídítését ábrázoló festmények – többek között Degas fiatalon készített munkája – is.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Az isszoszi csatát ábrázoló Alexandrosz-mozaik részleteA teljes mozaik, amely a Kr. e. 1. században készült. Az eredetileg a pompeji Faun-házban található alkotás Nagy Sándor legrégebbi fennmaradt ábrázolása.Giovanni Paolo Panini: Nagy Sándor Akhilleusz sírjánál (1718–19)Paolo Veronese: Dareiosz családja Nagy Sándor előtt (1565-1570). A festmény a hadvezér nagylelkűségét fejezi ki.Jacques-Louis David: Apellész megfesti Kampaszpét Nagy Sándor jelenlétében. A festő Nagy Sándort és szeretőjét egyaránt szinte teljesen meztelenül ábrázolta.Jean-Simon Berthélemy (1743–1811): Nagy Sándor átvágja a gordiuszi csomót. A festő a kép középpontjába helyezte Nagy Sándor alakját.Sebastiano Ricci: Nagy Sándor és Diogenész (1700k.)Pierre Puget (1620-1694): Nagy Sándor és Diogenész
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár