Miért volt kötelező a 17. századi Angliában a gyapjú lepelben való temetkezés?
2018. október 29. 12:49 Múlt-kor
Korábban
Sikeres intézkedés
A szigor bevált: Dolan kutatása szerint 1682 és 1755 között például a cucklingtoni Szent Lőrinc-templom temetőjében 505 sírból csak 18-ban használtak lenből készült leplet. Mandeville írásai arra utalnak, csak az idősebb nemzedék – akiket még a len vallásos tiszteletére neveltek – ütközött meg a szabályozáson. Lehetséges, hogy a gyapjú használata az átlagember számára megért annyit, hogy ezáltal a franciáknak legyen rosszabb, de a legvalószínűbb az, hogy öt font egyszerűen túl sok pénz volt – mégpedig annyira, hogy voltak, akik feljelentették a lenben temetkezőket azért, hogy cserébe megkapják a behajtott büntetés egy részét.
Mandeville eddigre teljes sikert látott a programban: „Semmi sem mondható ellene a józan ész határain belül” – írta. A költő Nicholas Amhurst ennél is lelkesebb volt – kijelentette, a törvény „minden szempontból e királyság gazdagságának legnagyobb támasza.” Sajnos nem létezik dokumentáció arról, mennyi hasznot hozott a szabályozás a gyapjúiparnak, Dolan kutatásai szerint azonban az intézkedés útját állhatta akár 21 millió méter lenszövet importjának 1679 és 1695 között, amely körülbelül 2,5 millió font értéket képviselt.
Létezik némi közvetett bizonyíték arra, hogy Anglia gazdagabb lakosai a törvényt kigúnyolva inkább kifizették a büntetést, hogy len halotti lepelbe temetkezhessenek. A Henstridge-ben található Szent Miklós-templom kertjében lévő sírok vizsgálatával Dolan azt találta, 1678 és 1707 között a temetkezések kevesebb mint egy százaléka esetében használtak lenből készült leplet, ez az arány azonban magasabb, 9-12 százalékos volt a templomon belül nyugalomra helyezettek esetében, akik minden bizonnyal gazdagabb, illetve fontosabb emberek voltak. Egy 1678-ból való szatirikus politikai pamflet, „A jó feleségek siránkozása, avagy a nők panasza az ő gyapjúban temetendőségükkel kapcsolatban” címmel egy elképzelt, gőgös nőt gúnyolt, aki befizeti férje lenben való temetéséért a büntetést „inkább, mint hogy a másik világba vezető oly hosszú utat a hátán ing nélkül tegye meg”.
A törvényeket bármiféle felhajtás nélkül, csendben vonták vissza 1814-ben. Dolan szerint 1792-re már engedékenyebbek voltak betartatásukban a hatóságok is, részben amiatt, hogy az angol gazdaság jóval több lábon állt már ekkor. Eddigre a pamut leplek is divatba jöttek, és a gyapjúban való temetkezés bimbódzó kultúrája sosem bontakozott ki igazán. Egy közkeletű vélekedés azonban hosszú ideig fennmaradt a 17. század után is a törvényeket eredetileg kiváltó pestisáldozatokkal és a gyapjúval kapcsolatban: az emberek úgy gondolták, a gyapjú lepel hosszabb ideig marad fertőző, mint a len.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
nyár
Múlt-kor magazin 2012
- Öveges professzor, mindenki fizikatanára
- Tabutörő stációk: Szexuális forradalom – szexuális ellenforradalom
- A japán-amerikaiak internálása a második világháborúban
- Vietnam öröksége - Irak árnyéka
- Szex, szerelem, testiség a szocializmusban
- Balatonederics: A fekete kastély kísérteties históriája
- Variációk Fidel Castro likvidálására
- Kossuth „búcsúja” prózában és versben
- Megmentésre váró hungarikumok
- A festészet mellett a háború művészete is foglalkoztatta Leonardo da Vincit 09:50
- Óriási reklámkampány készítette elő a millenniumi ünnepségeket 09:05
- Bemutatásakor megosztotta a közönséget a ma remekműnek tartott Figaro házassága tegnap
- Katonái tisztelték és szerették a szigorú, de megfontolt Wellingtont tegnap
- Ártatlannak vélte XIV. Lajos az őt megmérgezni kívánó szeretőjét tegnap
- Szerte a világon tüntettek a nyolcórás munkanap bevezetéséért május 1-én tegnap
- Elaludt a Vígszínházat megnyitó Jókai-darabon Ferenc József tegnap
- Brit technológiára is szükség volt a Magyar Televízió adásainak elindításához tegnap