2024. tél: Szoknyával a politikában
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Kevesen gondolták, hogy túléli a pilóta a történelem első tengeri le- és felszállását

2023. május 26. 09:03 Múlt-kor

A vakmerő aviátor korábban már szállt fel repülőgéppel egy hajóról. Most azt kellett bebizonyítania a szkeptikusoknak, hogy a nehezebbik feladat – a hajón való landolás – is kivitelezhető. Sikerrel is járt, örökre megváltoztatva a tengeri hadviselést.

hajóról felszállás
Eugene Ely felszáll a USS Birmingham fedélzetéről 1910. november 14-én, két hónappal a korszakalkotó San Franciscó-i bravúr előtt

Széllel szemben

25 kilométer/órás hátfélszél hasított kellemetlenül a USS Pennsylvania páncélos cirkálón rögtönözve felépített leszállópályán. A San Franciscói-öbölben horgonyzó hadihajó őrszemei úgy gondolták, ilyen időjárási viszonyok között nem fog sikerülni a mutatvány az apró Curtiss kétfedelű repülőgépnek. Miután megpillantották a körülbelül 350 méteres magasságban köröző gépet, úgy gondolták, a pilóta nem fogja megpróbálni a landolást.

Ő azonban 120 méterre ereszkedett, és elrepült a jelenetet figyelő admirális hajója mellett, a repülő oldalra billentésével „tisztelegve” közben. Aztán megfordult, és a USS Pennsylvania felé vette az irányt. A hitetlenkedve bámuló szemtanúk úgy hitték, „a pilóta majd távozik egy vagy két kör után.” Ahogy egy korabeli hírlap is megírta, „senki egy pillanatra sem gondolta, hogy megpróbál leszállni.” A dátum 1911. január 18. volt.

A pilóta, Eugene Ely a landolás után arról mesélt, hogy a jobbról érkező szél „elordított a leszállófelülettől, és már 30 yardon [27,4 méter] belül voltam a hajótól, mire kiegyenesedtem.” Mintegy 6 métert repült a hajón kialakított leszállópálya felett, mielőtt a kerekek először leértek.

A 26 éves amerikai Ely ezzel az első ember lett, aki repülőgéppel landolt hajón. Korábban olasz és francia kollégái sikertelenül próbálkoztak hasonló műveletekkel. Ely büszkeséggel jelentette ki, hogy tette „jó fényt vet a hazámra”, hozzátéve, hogy „a legfőbb vágyam volt, hogy az Egyesült Államok győzedelmeskedjen minden más nemzet felett a repülés eme terén.”

Egy órával a bravúrt követően Ely fel is szállt a barkácsolt kifutóról, és visszarepült San Brunóba. E mutatványt mindössze két hónappal korábban hajtotta végre először – szintén elsőként a világon –, amikor a USS Birmingham cirkálóról indulva a virginiai Norfolkba repült.

A Pennsylvania rögtönzött leszállópályáját a San Franciscói-öbölben lévő Mare Island-i haditengerészeti kikötőben építették, és egy centbe sem kerültek az amerikai flotta számára: a projektet teljes mértékben a Curtiss repülőgépgyártó finanszírozta. A fenyődeszkákból álló felépítmény 130 láb (39,6 méter) hosszú és 32 láb (9,75 méter) széles volt. Az egyik végén 10 láb (3 méter) hosszan lefelé dőlt a hajó tatjáról – összesen 4 láb (1,2 méter) magasságkülönbséggel –, túllógva a hajótesten. A repülőt 21 darab, egymás után keresztben elhelyezett, 50 fontos (22 kilogrammos) homokzsákokkal lefogott kötél lassította a leszállópályán. A kötelek 8 hüvelyk (20 centiméter) magasan voltak a pálya felett, a leszálló Curtiss aljára rögzített három kampó pedig beléjük kapott, és húzta maga után a homokzsákokat, amelyek így lelassították. Biztonsági intézkedésként a fedélzet mindkét oldalára nehéz vászonponyvát rögzítettek – arra az esetre, ha Ely „kizuhanna a gépből, ha az túl hirtelen állna meg”.

A repülőre emellett két ponton volt rögzítve, hátuljához pedig egy kisebb, hidroplánhoz való úszótest volt rögzítve, hogy – Ely szavaival – „ha a vízbe zuhannék, akkor a gép ne úgy merüljön el, mint egy [vadászó] kacsa.” A pilóta emellett egy kerékpárabroncsról vett belső gumit is a teste köré tekert indulás előtt, hogy könnyebben a felszínen tudjon maradni ilyen esetben.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tél: Szoknyával a politikában
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Ely a landolás előtti pillanatokbanEly már a USS Pennsylvania fedélzetén, a landolás utánEly repülője a USS Pennsylvania fedélzeténEly újra a levegőbe emelkedik a PennsylvaniárólEgy Curtiss harci repülő, amely ekkoriban a mexikói határon szolgált. A tengeren új dimenziók nyíltak meg a hadi repülés előtt.Myron Crissy hadnagy a kezében tartja az első bombát, amelyet nem sokkal a kép elkészülte után dobott le a mellette ülő Philip Parmalee által vezetett repülőgépről
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár