A repülés évszázados története során többtucatnyi alkalommal fordult elő, hogy gépeket raboltak el, és nem az eredeti célállomáson szálltak le velük. Az okok különbözőek voltak: terrorizmus, disszidálási szándék, váltságdíj, államok közötti feszültségek vagy politikai mozgalmak megismertetése a világgal. Összeállításunkban hét híres „légi kalóztámadást” mutatunk be.
Egy élte túl: a géprabló
A történelem első feljegyzett és nyomon követett kereskedelmi repülőgépet érintő eltérítésére 1948. július 16-án került sor. A mindössze két éve működő Cathay Pacific légitársaság Miss Macao nevű, PBY–5A Catalina típusú hidroplánja Makaóból Hongkongba tartott, amikor a felszállás után négy, fegyverekkel felszerelkezett kínai férfi megkísérelte átvenni az irányítást a repülőgép felett. A tervük az volt, hogy a tehetős utasokat túszul ejtve jelentős váltságdíjat követelnek a hatóságoktól, valamint a családtagoktól. Fontos azonban megjegyezni, hogy a gép rendszeresen szállított aranyrudakat is, így sokak szerint azok megszerzése is a terroristák listáján szerepelt.
A kis utasszállítón nagy zűrzavar kerekedett, ugyanis a pilóta megtagadta az engedelmességet, a másodpilóta pedig egy feszítővassal megtámadta az egyik gépeltérítőt. A kavarodásban végül mindkét pilótát agyonlőtték, és holttesteik a botkormányra zuhanva egyenesen a tenger felé irányították a gépet.
A gépeltérítők nem tudtak időben cselekedni, elvesztették az irányítást a hidroplán felett, amely 26 emberrel a fedélzetén a Dél-kínai-tengerbe zuhant. Csupán egy ember, Huang Ju élte túl a szerencsétlenséget, aki még a becsapódás előtt kiugrott a vészkijáraton. Később bevallotta, hogy ő volt az egyik gépeltérítő. Három évet töltött tárgyalás nélkül egy makaói börtönben, majd 1951-ben Kínába deportálták.
A teljes cikk a Múlt-kor történelmi magazin 2023. ősz számában olvasható.
2023. őszÉletüket és vérüket |