2024. tél: Szoknyával a politikában
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Hamar fémkoporsóvá vált a későbbi első működő tengeralattjáró-modell

2024. február 17. 15:05 Múlt-kor

A Hunley elődjei

1861-ben kitört a polgárháború Észak-Amerikában. Az Unió blokád alá vonta a délieket, hogy megakadályozza a gyapot óvilági (elsősorban angliai) értékesítését, és hogy megelőzze a fegyverek és más gépek behozatalát a Konföderációba. A nyomasztó fölény megtörése érdekében a déliek minden eszközt bevetettek.

Két New Orleans-i mérnök, Baxter Watson és James McClintock a felkínált jutalom reményében kezdtek el egy tengeralattjáró megépítésében gondolkodni. Sikerült beszervezniük egy helyi ügyvédet, Horace Lawson Hunleyt, aki a lousianai törvényhozásnak is a tagja volt. Míg McClintock felelt a projekt műszaki és technikai részéért, Hunley megszerezte az anyagi és politikai támogatást.

Az első járművük, amelyen dolgoztak, a Pioneer nevet kapta. Az adatok és a rajzok alapján egy régi hajókazánból épült, négy méter hosszú és 1,2 méter átmérőjű volt. A kazán két végét levágták, és kúpokat szegecseltek a helyükre, amelyekben a merüléshez szükséges ballasztokat tartották.

A legénység három fős volt, a hajót kézzel működtetett hajócsavar hajtotta. A Mississippin és a New Orleans melletti Pontchartain tavon kísérleteztek mindaddig, amíg az Unió csapatai meg nem közelítették a várost. Ezután elsüllyesztették, hogy ne jusson az északiak kezére, de azok így is megtalálták és kiemelték. Később, 1868-ban, eladták ócskavasnak.

A tengeralattjárón dolgozó csapat az alabamai Mobile-ba költözött át, és kapcsolatba léptek a rúdtorpedót feltaláló Edgar C. Singerrel és társaival, és sikerült újabb pénzügyi támogatást szerezni a projekthez. George Erasmus Dixon és William A. Alexander hadnagyokat, a hadsereg két tisztjét a munkálatokhoz vezényelték.

A Pioneer II, vagy más néven az American Driver, már sokkal nagyobb és bonyolultabb szerkezet volt hasonnevű elődjénél. 11 méter hosszú, 90 centiméter széles és 1,2 méter magas volt, ötfős személyzettel, és egy kis tornyot is felszereltek rá. Az adatok azonban szintén csak a fennmaradt rajzokból következtethetőek ki.

McClintock próbálkozott gőzmotorokkal és elektromos motorokkal is, de előbbi túl nagy és nehéz, utóbbi túl bonyolult és megbízhatatlan volt, így maradtak a kézi hajtásnál. A Pioneer II sorsa akkor pecsételődött meg, mikor a kikötőből egy hevesebb vihar elragadta, és a Mexikói-öbölbe kisodródva elsüllyedt.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tél: Szoknyával a politikában
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár