Építészek nemzetközi csoportja szólalt fel a tervezett jeruzsálemi drótkötélpályás felvonó ellen
2019. március 19. 11:46 MTI
A világ vezető építészeinek huszonhét fős csoportja a Jeruzsálem óvárosához vezető drótkötélpályás felvonó terveinek elvetését kérte levélben Benjámin Netanjahu miniszterelnöktől, mert szerintük veszélyezteti Jeruzsálem ősi városképét - írta a The Times of Israel című angol nyelvű izraeli honlap.
Korábban
A vitatott terv bírálói között van többek közt a spanyol Santiago Calatrava, az amerikai Thom Mayne és Peter Eisenman, valamint az Izraelben született világhírű építész, Moshe Safdie is. "Az elképzelést erős érdekcsoportok támogatják, akik turisztikai és politikai céljaikat fontosabbnak tekintik Jeruzsálem kulturális kincseinek megőrzésénél" - fogalmaznak a levélben.
"Egyetlen jelentős történelmi városban sem építettek drótkötélpályás felvonót, nemzetközi konszenzus van arról, hogy az ősi városokba nem valók ilyenek. Az évente több millió látogatót vonzó Athén vagy Róma sem épített hasonlót" - mutatnak rá az építészek. "Jeruzsálem ősi városképe az egész emberiség öröksége. A vallási és kulturális értékeket nem szabad a rövid távú érdekeknek felülírniuk" - vélekednek a szakemberek.
Izrael idegenforgalmi minisztériuma tavaly ősszel hagyta jóvá a Jeruzsálem óvárosába közlekedő drótkötélpályás felvonó elképzelését, amely a forgalmi dugókkal teli utakat kikerülve szállítaná az óvárosba, Siratófalhoz a turistákat, de a terv már születésekor kivívta a palesztin lakosok és a várostervezők haragját.
A terv szerint 73, egyenként tízszemélyes kabin haladna a drótkötélpályán a Siratófal melletti Szemét-kapunál tervezett végállomáshoz, így csúcsforgalomban óránként akár háromezer utast is szállíthatnának. A terv ellenzői szerint a drótkötélpályás kabinok rontanák a városképet, mert Disneyland-szerűvé változtatnák a szent helyek környékét és a 15 betonoszlop - köztük több 26 méteres - elcsúfítaná a környezetet.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
10. A reformkor fő kérdései
III. Egyén, közösség, társadalom, munkaügyi ismeretek
- Miért volt vértelen 1848. március 15-e?
- A nyelv átalakításáról szóló vitát is beindította a magyar államnyelvvé tétele
- Az irodalomban és a politikában is maradandót alkotott Kemény Zsigmond
- Az 1848-49-es szabadságharcban is tevékeny szerepet vállalt Irinyi János
- Alacsonyabb származása miatt sosem teljesülhetett be Vörösmarty első szerelme
- A cenzúra kicselezése érdekében adott alcímet a Himnusznak Kölcsey Ferenc
- Alig épült meg, máris történelmi esemény színhelye lett a Nemzeti Múzeum
- Nem láthatta színpadon a Bánk bánt Katona József
- Csatatértől az elmegyógyintézetig: ki volt Széchenyi István gróf?
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco 2024.11.20.
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein 2024.11.20.