Dante pokla a kifutópályán: elkerülhető lett volna minden idők legnagyobb légikatasztrófája
2022. március 27. 08:20 Múlt-kor
Korábban
Egy messzire mutató vizsgálat
Az 583 életet követelő tragédia után a spanyol, a holland és az amerikai repülésbiztonsági hatóságok egyesült erővel kezdtek a baleset okainak felderítésébe. Az hamar világossá vált, hogy mi történt, de a miért megválaszolása jóval nehezebbnek bizonyult. A hatóságok jelentéseiket végül külön adták ki, a holland és spanyol eredmények pedig erősen elfogultnak tekinthetők, mindazonáltal sikeresen azonosították az alapvető problémákat, még ha értelmezésükben és súlyozásukban különbözően is kezelték ezeket.
A Rijn roncsa a futópályán
A közvetett ok, a szeparatista mozgalom bombafenyegetése a tragikus véletlenek kategóriájába sorolható (a csoport tagjai egyébként megdöbbenésüket és sajnálatukat fejezték ki tetteik akaratlan következményei miatt). Ugyanígy véletlen volt a romló időjárás, továbbá a két létfontosságú rádióüzenet egyidejűsége, amelyek megakadályozhatták volna a katasztrófát.
A Rijn kapitányának engedély nélküli, megdöbbentő felszállására is aránylag egyszerű magyarázat született: a kapitány a baleset előtti tíz évben főleg oktatóként tevékenykedett, és csak ritkán repült utasokkal. A szimulátorban a pilóta és a légiforgalmi irányító szerepét is az oktató alakítja, szükség szerint adva irányítói engedélyeket és utasításokat a tanulónak. Valószínű, mondta ki a jelentés, hogy a hosszas várakozás és késedelem miatti stressztől az erre kondicionált kapitány önkéntelenül is a szimulátorban követett eljáráshoz tért vissza.
Részben ezzel áll összefüggésben az egyik rendszerszintű probléma is, amit a vizsgálatok felfedtek. Nem sokkal a baleset előtt a holland jogszabályok úgy változtak, hogy a hajózó személyzetek büntetőjogilag felelőssé váltak a maximális egyhuzamban szolgálatban töltött idő betartásáért. A KLM pilótáira extra teherként nehezült a tudat, hogy ha nem jutnak el Gran Canariára időben, és valamiért túllépik az engedélyezett keretet, pénz- vagy más büntetést kaphatnak.
Az egyik gép kiégett farokrésze
Egy másik rendszerszintű okként a pilótafülke rigid hierarchikus viszonyait, az úgynevezett hatalmi lejtőt határozta meg a jelentés: ekkoriban a kapitány tekintélye még abszolút volt társai fölött, ami megnehezítette a pilótatársak dolgát, ha neki ellentmondó véleményt akartak megfogalmazni. Fontos szerepet játszottak továbbá a nyelvi nehézségek, például a pontatlan szóhasználat és a légiirányító nehezen érthető angol kiejtése, valamint természetesen a repülőtéri infrastruktúra hiánya, ami eleve alkalmatlanná tette Los Rodeost egy ekkora léptékű átirányítási művelet biztonságos lebonyolítására.
Az áldozatok emlékműve Tenerifén
A tenerifei katasztrófa mindmáig a legtöbb áldozatot követelő repülőgép-szerencsétlenség a repülés történetében. A baleset rávilágított egy sor olyan iparági hiányosságra, amelyek előbb vagy utóbb mindenképpen egy hasonló tragédiába torkollottak volna – inkább az volt a csoda, hogy ez nem korábban történt meg. A levont tanulságok számos alapvető változást hoztak a kereskedelmi repülés világában, amelyeknek hatása máig érezhető, biztonságosabbá téve a repülőgéppel utazást mindannyiunk számára.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
- Ritka Caravaggio-festményt állítottak ki Rómában 11:20
- Már az első percben gólt rúgott az Aranycsapat az évszázad mérkőzésén 08:20
- Máig nem derült fény a hírhedt géprabló, „D. C. Cooper” kilétére tegnap
- Egyedi humorával nyűgözte le a közönséget Latabár Kálmán tegnap
- Macbeth, a tragikus hős és VI. Jakab, a boszorkányos király tegnap
- A protestánsok sérelmei vezettek az első defenesztrációhoz Prágában tegnap
- Az aszódi Podmaniczky–Széchényi-kastély tegnap
- Megpecsételte Napóleon sorsát a végzetes oroszországi hadjárat tegnap