Plakátok a 40-es, 50-es évekből
2002. április 8. 23:01
Az Artbooks szervezésében megnyílt Magyarország első plakátgalériája, mely egész Közép-Európában egyedülálló vállalkozásnak számít.
Az Artbooks Antikvárium egyedülálló vállalkozásba fogott, amikor múlt csütörtökön megnyitotta Magyarország és Közép-Európa első kereskedelmi célú plakátgalériáját. Szabó Károly könyvkereskedő, az üzlet vezetője szerint olyan területről van szó, ahová érdemes betörni. Célja az, hogy megpróbálja helyreállítani a grafika egyik legsokszínűbb és valaha legnépszerűbb műfajának presztízsét, melyet az utóbbi évtizedekben "mostohagyerekként" kezeltek. A modern plakát az 1890-es évek Francia-országában, a fotomechanikus sokszorosító eljárások feltalálásával kelt életre. Hozzáférhetősége és vonzereje miatt Anatole France a szegények freskójának nevezte el. A legnagyobb festők előszeretettel rajzoltak plakátot, Toulouse-Lautrec és Alphonse Mucha munkái legendaszámba mennek. A hazai képzőművészek, köztük Bortnyik Sándor, Berény Róbert, Irsai István és Konecsni György számtalan emblematikus terméknek terveztek arculatot. A műfaj a hatvanas évektől lassan háttérbe szorult, majd jóformán feledésbe merült. Ma csak néhány közgyűjtemény, így a Magyar Nemzeti Galéria, a Nemzeti Múzeum és a Kiscelli Múzeum rendelkezik komoly plakátanyaggal. Mint Szabó Károly mondja, ellentétben Nyugat-Európával, ahol felismerték a régi plakátok, az ún. vintage posterek értékét, és sok galéria kifejezetten erre a szegmensre szakosodott, itthon senki nem foglalkozott ilyen profillal. A könyvkereskedő évek óta gyűjti a grafikai plakátokat: múzeumokkal és műkedvelőkkel cserél, járja az Ecseri piacot, hogy új leletekre bukkanjon. Rendszeresen vezeti a Blitz és a Kieselbach Galéria árveréseit, s tapasztalatai alapján úgy látja: kialakulóban van egy biztos ízlésű fiatal műgyűjtő réteg.
Az új galéria nyitó Április 4-ről szóljon az ének című nyitó kiállítása a 40-es és az 50-es évek politikai plakátjaiból 14-et mutat be a látogatóknak április 19-éig. Szabó Károly szerint különösen az 1945-1948 közötti időszakban érezte minden párt fontosnak, hogy plakáton keresztül szólítsa meg potenciális támogatóit, és felhasználja a médiumban rejlő lehetőségeket az "új világ" formálására. Míg a második világháború előtti plakátok elsősorban életérzést és hangulatvilágot közvetítettek, itt a művészi eszközöket alárendelték a propagandának. Olyan elhíresült alkotások is felfedezhetők köztük, mint az MKP 1948-as plakátja Petőfi alakjával. A műveken a nemzeti és az internacionalista ikonográfia sajátos keveredése figyelhető meg. A szociáldemokraták több plakáttal képviseltetik magukat, némelyik korábbi munkák reprodukciója vagy továbbfejlesztett változata. A Tanácsköztársaság idején született az erőtől duzzadó, robusztus munkásember alakja, mely a kubizmus stílusjegyeit hordozza. A Mácsai-Hámori alkotópáros jegyezte "Tiéd a föld, műveld meg", az éra egyik grafikai remekműve. Mint Szabó Károly mondja: más jeles művészek, például Pál György, megrendelésre akár "bugyuta" plakátot is rajzoltak. Példaként említhető a "Szavazz a Népfrontra" című alkotása, ahol egy mesterséges kommunista idill rajzolódik ki. A 30-as évekbeli német és a 40-es, 50-es évekbeli magyar plakát között vizuális párhuzam vonható: hasonlóság mutatkozik a szimbolikában, s mindkettő a dinamikus, egyszerű hatásra épít. Érdekes a baloldali reformer Ék Sándor 1945-ös alkotása a jaltai konferenciáról, ahol az ököl lesújt a náci Németországra, s mellette az 1954-es párizsi egyezményt propagáló antiimperialista plakát, melyen egy kéz szétzúzza Nyugat-Németországot. Az antifasiszta és a szovjet minta együtt határozta meg az öntudatos mozgalmár, az "új ember" prototípusát. Még a diktatúra és a "láncos kutya" megbélyegzés előtt készült a Magyar-Jugoszláv Baráti Társaság közös kiállítását reklámozó plakát. A tárlatzárás után a második világháború előtti időszak kereskedelmi plakátjait, májusban André Kertész fotóit tekintheti meg a közönség. Szintén nagy érdeklődésre tarthat számot az Alphonse Mucha szecessziós remekeit bemutató kiállítás, melyhez árverés is kapcsolódik.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
ősz
Múlt-kor magazin 2020
- Öltözködés és szépségápolás a császárkori Rómában
- Hét halálos divattrend
- Galgamácsa királyi vadászkastélya
- Divat a második világháborútól a rendszerváltásig
- Aki elhozta Párizst Budapestre
- A Mona Lisa titokzatos elrablása
- Titokzatos óriáshordók Pest-Budán
- A darázsderék tündöklése és bukása
- Rubens fejedelmi falvédői
- Súlyos társadalmi problémákra hívta fel a figyelmet regényeiben Aldous Huxley tegnap
- Sokszor napokig viselte ugyanazt a ruhát Hetty Green, a milliárdos üzletasszony tegnap
- Többször vezette ki Franciaországot a válságból Charles de Gaulle tegnap
- Tutanhamon sírjának felfedezésével mindenkit lenyűgözött Howard Carter tegnap
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását tegnap
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély tegnap
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila 2024.11.21.
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre 2024.11.21.