Szinte mindent túléltek a pokolmacskák, a világháború amerikai vadászrepülői
2024. október 25. 09:05 Múlt-kor
Hiába gyújtották fel vagy találták el a motorját, a második világháború legsérülésállóbb vadászgépe, a Grumman F6F Hellcat – az ellenséget a végletekig demoralizálva – szinte mindent túlélt. A jellegzetes formájú gépet bárki azonnal felismerte, és bár esztétikailag nem magaslott ki – akár angolszász, akár német – társai közül, jóval nagyobb biztonságot nyújtott, mint „csinosabb” ellenlábasai. A vadászgéptípus kulcsszerepet játszott abban, hogy az amerikai hadsereg a csendes-óceáni hadszíntéren győzelmet aratott Japán felett, a második világháború után pedig még atomkísérletek során is bevetették.
Két amerikai Grumann F6F Hellcat repülő 1943-ban.
Korábban
A Vadmacska bátyja
Az amerikai flotta 1941 nyarán kötött szerződést a Grumman vállalattal a csendes-óceáni hadszíntéren a lehetőségekhez képest sikerrel harcoló, ám a számos tekintetben jobb műszaki adottságokkal rendelkező japán Mitsubishi A6M Zero vadászrepülőgépekkel szemben a győzelem kivívására alkalmatlan F4F Wildcatek leváltására szánt, repülőgéphordozóról indítható vadász megtervezésére.
A gépet a Wildcat javított verziójaként képzelték el, ám a japán gépekről készült, a cég vezetőihez is eljuttatott hírszerzési adatokból kiderült, hogy a tervezés előtt álló vadászoknak az eredetileg tervezettnél nagyobb mértékben kell felülmúlniuk a Wildcateket. A Grumman vállalat a tervek elkészültét követően, 1942 tavaszán megkapta az engedélyt az XF6F-1 prototípus megépítésére.
A feladat az volt, hogy egy, a Wildcatnél gyorsabb, nagyobb hasznos terhelésű gépet hozzanak létre, amely nagy távolságok megtételére alkalmas. A 10,16 méter hosszú, 4,4 magas repülőgépek gyártására a New York állambeli Long Islanden, Bethpage városában egy teljesen új üzemet építettek. Mivel az acélszerkezetek ebben az időben hiánycikknek számítottak, ezeket egy lebontásra ítélt New York-i villamosvonal sínjeiből és oszlopaiból készítették.
A Hellcat névre keresztelt, továbbfejlesztett, R-2800-as Pratt & Whitney Double Wasp csillagmotorral felszerelt XF6F-3-as jelzésű repülőgép félelmetes adatokkal rendelkezett: percenkénti emelkedőképessége meghaladta az ezer, szolgálati csúcsmagassága pedig a 11 ezer métert. Üzemanyagtartályaiban (a póttartállyal kiegészítve) több mint 1,5 ezer liter benzin fért el, ami közel 2500 kilométeres táv megtételére tette alkalmassá a Hellcatet. Ez a Wildcat hatótávolságának mintegy kétszerese volt.
Az amerikai haditengerészet F6F vadászrepülői 1942 júliusában
A pilóta biztonságát a golyóálló szélvédő mellett közel 100 kilogramm páncél is szavatolta. A fegyverzetet hat 12,7 milliméter űrméretű (.50-es kaliberű) Colt-Browning nehézgéppuska alkotta, darabonként 400 lőszerrel. A Hellcat üresen 4,1 tonnát, teljesen feltöltve 6,9 tonnát nyomott.
A leggyorsabb változat, az XF6F-6-os végsebessége 417 mérföld/óra volt. A tágas kabinnal rendelkező Hellcat mindemellett könnyen kezelhető volt, így a kezdők is jól boldogultak a géptípussal. Nem véletlen, hogy a Grumman cég a második világháború végéig nem kevesebb, mint 12 275 Hellcatet gyártott le.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
3. A keleti és a nyugati blokk jellemzői a kétpólusú világ időszakában
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Megnyerhetetlen versenybe kényszerítette Moszkvát a „csillagháborús” terv
- 1958-ban elsüllyedt amerikai tengeralattjárót fedeztek fel Hawaii mellett
- Azonnal heves indulatokat gerjesztett világszerte Churchill híres fultoni beszéde
- Az emberélet nem számított, Észak-Vietnám elérte célját a Tet-offenzívával
- Egy spanyol halász segítségére is szükség volt az elveszett amerikai hidrogénbombák megtalálásához
- Kiment a mosdóba, majd a vonaton hagyta 1953-ban a hidrogénbomba titkos dokumentumait
- A Szovjetunió vonakodó segítségével vált atomhatalommá Kína
- Párhuzamosan kellett kül- és belpolitikailag is legitimálni Németország újraegyesülését
- 10 tény a berlini falról
- Az utolsó inka uralkodó nevét vette fel a perui szabadságharcos, Túpac Amaru tegnap
- Dél-Amerikában is fosztogatott Butch Cassidy bandája tegnap
- Az Ermitázs volt az uralkodók közötti „műkincsháború” győztese tegnap
- Kádárék közönséges bűnözőknek igyekeztek beállítani az 1956-os forradalom résztvevőit tegnap
- Fölényesen győzött a Kisgazdapárt a világháború utáni első választáson tegnap
- Házilag készült hangszeren játszott pályafutása elején Szörényi Szabolcs tegnap
- Már bombák robbantak rajta, de még járt a forgalom a Margit hídon tegnap
- Három napot kért Konyev marsall a magyar forradalom leverésére tegnap