Három óra alatt tett meg másfél mérföldet a Pegasushoz induló mentőcsapat
2022. október 8. 08:50 Múlt-kor
Szerencsére senki sem sérült meg, amikor 1970. október 8-án a Pegasus névre keresztelt, C-121 Lockheed Constellation személyszállító repülőgép az Antarktisz felett repülve egy erős viharba futott bele, és kényszerleszállást hajtott végre a Déli-sarkon. A balsorsú járat kilométereket csúszott a kietlen jégmezőn, míg végre megállt. Ma ugyanabban a pozícióban látható, mint 52 évvel ezelőtt, csupán a hó borította be a turistalátványosságot.
A C121 a Lockheed Constellation típusának katonai változata volt
Korábban
Az egyik utas, Noel Gillespie így számolt be az utolsó levegőben töltött percekről: „Úgy emlékszem vissza az eseményekre, mintha egy horrorfilmet néztem volna. A négyes számú propeller egyszerűen kifordult a helyéről és a motorral együtt eltűnt a hóviharban. Néhány pillanattal később, mintha egy hatalmas kéz letépte volna, a harmadik számú légcsavar is elszállt, így a teljes jobbszárnyunknak annyi volt.”
„Úgy emlékszem rá, mint egy lassított felvételre, de kétlem, hogy néhány pillanatnál tovább tartott volna. A hajtóművek leválása után hátborzongató csend következett. Egy szó sem hallatszott az egész gépen. A zuhanás helyszíne mindössze másfél mérföldre volt a repülőtér épületeitől, ám az ítéletidőben három órába telt, amíg a mentőcsapat tagjai rábukkantak a géptestre”.
Az Új-Zélandról érkező gép fedélzetén 80-an utaztak, azonban az ijedtségen kívül senkinek sem esett bántódása.
A jégmezőt, ahol a Lockheed végül földet ért, a gép után Pegasus Fieldnek (Pegasus Repülőtér) nevezték el.
A Pegasus Fehér Jég Kifutópálya ma is használatban van, a képen egy Boeing 757-es látható (Kép forrása: Wikipédia / New Zealand Defence Force / Altair78 / CC BY 2.0)
A Déli-sark legdélebbi repülőtere, a McMurdo állomás melletti jégmező gyakorlatilag maga a kifutópálya, ugyanis egész évben lehet használni; mellette nincs kiépített betonpálya, a gépek a jégre szállnak le.
Bizonyos időszakokban igen veszélyes használni, hiszen az állandó sötétség hónapjaiban nincs kivilágítva, csupán meggyújtott benzines hordók jelölik a leszállópálya határait.
Az Antarktiszra kirándulók számára a mai napig kihagyhatatlan megállót jelent a balsorsú járat hófödte temetőjének felkeresése, sokan hagyják ott aláírásukat a gép vendégkönyvnek nézett farokrészénél.
A kietlen vidék hőmérsékletváltozásainak kitett géptörzset a jég kiválóan megőrizte, így szinte alig látszik, hogy már több mint fél évszázada fekszik a hóban.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
tél
Múlt-kor magazin 2013
- Shakespeare elveszett világa
- Bájitalok a régmúltból
- Grace Kelly és Rainier: monarchia á la Hollywood
- Che Guevara Hollywoodban és a vasfüggöny mögött
- Domján Edit-Szécsi Pál: egy szerelem tíz hónapja
- Magyar űrhajósok a zűrben
- A Tenkes kapitánya
- Garibaldi magyar parancsnoka
- Az évszázad magyar műkincsrablása
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco 2024.11.20.
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein 2024.11.20.