Nem csak a Forma–1 ejtette rabul a legendás pilótát, Juan Manuel Fangiót
2022. június 24. 07:30 MTI
111 éve, 1911. június 24-én született Juan Manuel Fangio többszörös világbajnok autóversenyző, az autósport egyik legendás alakja. Fangio összesen 51 nagydíjon indult, ebből 24-et meg is nyert. Világbajnoki címek tekintetében Michael Schumacher és Lewis Hamilton túlszárnyalta ugyan, de a német versenyző többször megemlítette, hogy a Forma–1 legendás alakjainak nehezebb dolguk volt, mert ők még egy olyan korszakban versenyeztek, amikor az sokkal kevésbé volt biztonságos.
Juan Manuel Fangio 1986-ban – ekkor már csak a nosztalgia hajtotta versenyszellemét (kép forrása: Wikipédia/ Lothar Spurzem/ CC BY-SA 2.0 de)
Korábban
Fangio olasz származású szülők gyermekeként született az argentínai Balcaréban. Húszas évei elején kezdett versenyezni, eleinte egy 18 éves taxival indult hosszú távú versenyeken.
1940-ben aratta első győzelmét egy közel tízezer kilométeres versenyen, amelynek útvonala az Alpokon is átvezetett. Ígéretesen ívelő pályafutását a II. világháború megtörte, és csak 1947-ben ülhetett ismét versenyautó volánja mögé, immár Európában.
Vetélytársaihoz képest matuzsálemi korban került be a versenyek forgatagába, így a „dongalábú” (ahogy hazai szurkolói hívták) eleinte nem sok sikert ért el a számára szokatlan pályákon.
A rossz sorozat 1950-ben szakadt meg: egy Alfa Romeóval már másodikként zárta a Forma–1-es világbajnokságot az olasz Giuseppe Farina mögött, 1951-ben pedig megnyerte a sorozatot. A következő éve nem sikerült jól: Maserati kocsijával súlyos balesetet szenvedett Monzában, és bár csodával határos módon életben maradt, sérülése miatt idő előtt be kellett fejeznie az idényt.
Csak 1954-ben kezdett újra versenyezni, idény közben igazolt át a Mercedes-Benz csapatához. Az együttműködés gyümölcsözőnek bizonyult, Fangio és a W196 Monoposto az év tizenkét versenyéből nyolcat megnyert. Az 1955-ös év még jobban sikerült a Mercedes volánja mögött ülő pilóta számára: az összes nagydíjat megnyerte.
A Mercedes istálló a sikerek csúcsán – nem lévén több bizonyítani valója – kivonult a versenysorozatból. Fangio a Ferrari versenyzője lett, az autóbalesetben elhunyt Alberto Ascari helyét vette át a csapatnál. Itt is bizonyított: három futamgyőzelmével és második helyezéseivel negyedszerre is megnyerte a világbajnoki sorozatot.
A legendás pilóta
Utoljára – immár ötödik alkalommal – 1957-ben lett világbajnok, ismét a Maserati versenyzőjeként. A nürburgringi versenyen mutatott teljesítménye, amellyel bebiztosította végső győzelmét, sokáig emlékezetes maradt.
A versenyzéstől 1958-ban vonult vissza, utoljára a francia nagydíjon indult. Maseratija rosszul volt beállítva, így félő volt, hogy utolsó versenyén lekörözik a „Maestrót”. A vezető Mike Hawthorn azonban tisztelete jeléül a célvonalhoz közeledve lassított, így Fangio negyedikként, de körhátrány nélkül ért célba.
Juan Manuel Fangio összesen 51 nagydíjon indult, ebből 24-et meg is nyert. Világbajnoki címek tekintetében Michael Schumacher és Lewis Hamilton túlszárnyalta ugyan, de a német versenyző többször megemlítette, hogy a Forma-1 legendás alakjainak nehezebb dolguk volt, mert ők még egy olyan korszakban versenyeztek, amikor az sokkal kevésbé volt biztonságos.
Fangio élete a versenyzés után sem volt unalmas. 1958-ban kubai felkelők elrabolták, később azonban szabadon engedték. Szoros kapcsolatban maradt a Mercedes gyárral is, a cég argentínai képviselője, később tiszteletbeli elnöke volt.
Régi versenyautóival gyakran részt vett bemutató versenyeken, 1990-ben helyet kapott az autósport legendáinak csarnokában. Nyolcvannégy éves korában, 1995-ben hunyt el Buenos Airesben. Szülővárosában, Balcaréban temették el, ahol egy róla elnevezett múzeum is őrzi emlékét.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
nyár
Múlt-kor magazin 2023
- Kapitalista szórakoztatás a vasfüggöny árnyékában
- A marokkói bazárok kincsei
- A királyi konyha és a maradékok sorsa
- A marokkói bazárok kincsei
- A nyugati bűnügyi sorozatok virágzása a 70-es, 80-as években
- Kapitalista szórakoztatás a vasfüggöny árnyékában
- Szocialista televíziós sorozatok a kádári Magyarországon
- Vonzó ellenfelek - Az amazonok
- Negyven éve mutatták be az István, a királyt
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila 19:05
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre 17:44
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra 14:20
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla 09:50
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére 09:05
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött tegnap
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco tegnap
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein tegnap