2024. tél: Szoknyával a politikában
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Az autóknál a jövő technikája érdekelte jobban „Rakétás Fritzet”, az Opel-család különcét

2021. április 8. 07:32 Múlt-kor

A ma ötven éve, 1971. április 8-án elhunyt Fritz von Opel talán csak egy név is maradhatott volna az Opel család sikertörténetében. Ő azonban nem csak a vállalkozó szellemű nagypapa örököse, vagy az autógyártást sikeresen elindító és tökéletesítő ötös „Opel testvérfogat” egyik utóda volt, hanem egy kísérletező, felfedező szellemű ember volt, akinek nyughatatlansága, rakéták iránti érdeklődése olyan tudományos eredményeket hozott, amelyek nélkül a 20. század sem olyan lett volna, mint amilyennek megismertük. „Rakétás Fritz”, Opel, RAK széria, és furcsa nevű repülőgépek: nélkülük talán a világűrbe sem jutottunk volna.

A család

Fritz Adam Hermann von Opel – a von előtag csak 1917-től került használatba, amikor édesapja, Wilhelm, nemesi rangot kapott – neve elsősorban nem az autóipar fejlődésével, az Opel márka különböző modelljeinek felfutásával forrt össze.

Rövid – de annál nagyobb utóhatású – karrierje során a rakétameghajtás egyik úttörőjévé vált, először autókkal, majd repülőgépekkel kísérletezett munkatársaival.

Az Opel céget nagyapja, Adam Opel alapította Rüsselsheimban (hivatalosan 1862-ben). Az első évtizedekben a kor tudományos lehetőségeinek megfelelően varrógépeket, majd bicikliket is készítettek. A kis cég ezekben az években alakult át nagyvállalkozássá, majd az igazi áttörést az 5 fiú – Carl, Wilhelm, Heinrich, Fritz és Ludwig – segítségével az autógyártásban érte el a vállalat.

Az eleinte Opel-Darracq néven futó márka 1902-ben már kizárólag saját, családi kötelékbe tartozott, az Opel-Motorwagen 10/12 PS típust már saját konstrukcióként mutathatták be az hamburgi autószalonban.

A következő évtizedben az Opel egyre nagyobb sikereket ért el, 1906-ban már az ezredik jármű került eladásra, míg 1909-ben a 4/8 modell, az úgynevezett „Doktorautó” révén egy elérhető árú, megbízható modell került piacra. A sikeres stratégiának köszönhetően az Opel 1914-re már megelőzte a konkurenciát.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tél: Szoknyával a politikában
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Fritz von Opel 1935 körülA RAK1 rakétahajtású autóA RAK2 mozgásbanAz Opel RAK2
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár