10 tény a Golden Gate hídról
2019. január 9. 08:28 Múlt-kor
Korábban
1. San Francisco pazar látványossága, a 2737 méter hosszú Golden Gate híd, amelyet 1933 és 1937 között építettek, 1964-ig a világ leghosszabb függőhídja volt.
2. Már 1872-ben javaslat született arra, hogy a Golden Gate-szorost híddal kössék össze. Az ötlet évtizedekig az íróasztal fiókjában pihent, mire az építőmérnökök és a beruházók komolyan fontolgatni kezdték a terv megvalósítását.
3. A kivitelezők 100 millió dollárra becsülték az építés teljes összegét. A valóságban „potom” 27 millió dollárból (ez mai összegben, nagyjából 1,5 milliárd dollárt jelent) sikerült felállítani a hidat.
4. A híd felépítését rengetegen ellenezték; több mint 2000 keresetet adtak be a megépítése ellen. A környezetvédők például azzal érveltek, hogy az építmény tönkretenné a szoros természeti szépségét.
5. Az amerikai haditengerészet egy fekete alapon sárga csíkokkal ellátott hidat szeretett volna látni. Mások a szénszürke szín, a légierő pedig egy piros fehér csíkozás mellett érvelt. A hidat végül a vöröses-narancssárga színt adó „nemzetközi narancssárgára” festették.
6. A hidat építő munkások biztonsága és egészsége elsőrendű fontossággal bírt. A dolgozók például speciális krémet, amellyel a bőrüket védték az erős szél ellen, illetve becsillanásmentes védőszemüvegeket kaptak. A védősisakok használata kötelező volt.
7. Az épülő híd alatt egy védőhálót is kifeszítettek. A 130 ezer dolláros háló végül 19 ember életét mentette meg. A túlélőket csak úgy emlegették, mint a „Halfway-to-Hell” (Félúton a pokolba) klub tagjait.
8. A Golden Gate hidat 1937. május 27-én nyitották meg. A jeles napon egy 25 centes belépő fejében, az érdeklődők gyalog kelhettek át a hídon. Több mint 15 ezer ember élt a történelmi lehetőséggel.
9. A Golden Gate 1937-ben még 894 500 tonnát nyomott. A járófelület 1986-os komplett cseréjének köszönhetően azonban könnyebb, „csupán” 887 000 tonnás lett.
10. A híd építése során 11 munkás vesztette életét. 1937-től a 2010-es évek közepéig megközelítőleg 1600 ember ugrott le a Golden Gate-ről. Az öngyilkos mutatványok sajnálatos módon 98 százalékos halálozási rátával rendelkeztek.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
3. Az ipari forradalom
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Ausztál kőművesekre, sztrájkok áldozataira és Szent Józsefre emlékezünk május 1-jén
- A bálnavadászat brutális gyakorlata olajozta be az ipari forradalom fogaskerekeit
- Az ipari forradalom szennyezésének legkorábbi nyomait mutatták ki a Himalája gleccserében
- A niagarai vízerőműhöz is szállított alkatrészeket a Škoda Művek
- Száz évre romba dőlt a kínai gazdaság, miután a britek megszerezték a tea titkát
- Egy chicagói sztrájk halálos áldozatainak emléknapja volt eredetileg május 1.
- Gőzerővel indította el az ipari forradalmat James Watt találmánya
- Meglepő vége lett a ló és a gőzmozdony versenyének 1830-ban
- Mi volt az angol ludditák igazi célja a géprombolással?
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila 19:05
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre 17:44
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra 14:20
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla 09:50
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére 09:05
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött tegnap
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco tegnap
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein tegnap