101 évesen elhunyt a „Spitfire Girl”, Mary Ellis
2018. július 26. 17:41 MTI
Meghalt az utolsó második világháborús brit női pilóta. Mary Ellis, aki főként Spitfire vadászrepülő és Wellington bombázó repülőgépeket vitt a frontvonalra, 101 éves korában halt meg.
Korábban
Mary Ellis a háború elején lett a légi szállítási kisegítő szolgálat, az Air Transport Auxiliary tagja.
A BBC közszolgálati műsorszóróban elhangzott felhívásra jelentkezett, amelyben női pilótákat toboroztak. A repülés igen népszerű volt a két világháború között a szigetországban, számos civil és kereskedelmi pilóta akadt. Mary Ellis kiskorától rajongott a sebességért, és mint A Spitfire Girl című életrajzi kötetében fogalmazott, amióta az eszét tudta, repülni akart.
Végül hetvenhatféle típusú gépen repült a világháború idején, az általa leszállított gépekből hozzávetőleg négyszáz Spitfire volt. A századik születésnapja alkalmából tartott meglepetéspartin azt mondta, mindig is ez a vadászrepülő volt a legkedvesebb gépe. „Odáig vagyok érte, ez mindenki kedvence. A szabadság jelképe szerintem” – mondta. Az ünnepségen is repült, a Spitfire egy kétüléses változatában vitték fel.
Egy korábbi interjúban felelevenítette, hogy a frontvonalra érkezve előfordult, hogy a férfiak nem hitték el, hogy ő volt a pilóta és csak a gépet átkutatva fogadták el a tényt, hogy valóban ő volt a kormánynál.
Mary Ellis, lánykori nevén Wilkins a háború után, 1950-ben Wight szigetére költözött, a Sandown repülőtér igazgatója lett.1961-ben férjhez ment egy pilótához. A szigeten, a repülőtér kifutópályája közelében lévő otthonában halt meg kedden.
Az Air Transport Auxiliary „fantasztikus” személyiségként méltatta őt. Az idén százéves brit királyi légierő Red Arrows nevű híres műrepülő századának leghosszabb ideig szolgáló tagja, Mike Ling pedig a légi szállítási kisegítő szolgálat legendájának nevezte őt a Twitter közösségi oldalon közzétett bejegyzésében. „Remélem, isznak egy jól megérdemelt sherryt Joy Lofthouse-zal odafönt” – írta az Air Transport Auxiliary egy másik, 94 éves korában tavaly elhunyt híres tagjára utalva.
A légi szállítási kisegítő szolgálatban összesen 166 nő repült, hamar rájuk ragadt az Atagirls elnevezés. Az Air Transport Auxiliary pilótái közül 174-en haltak meg a világháborúban a gépeket szállítva, köztük 15 nő.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
25. Magyar–török küzdelmek és együttélés a 15–17. században
VI. Nemzetközi konfliktusok és együttműködés
- Hogyan került Erdély Habsburg uralom alá?
- Sohasem vesztett csatát Mátyás legendás hadvezére, Kinizsi Pál
- 10 tény az Oszmán Birodalomról
- Dárdára tűzve hordozták körbe a törökök az első csatában elesett magyar király fejét
- Erdély és Lengyelország számára egyaránt virágkort jelentett Báthory István uralkodása
- A fegyelem hiánya miatt mondott csődöt Nikápolynál a lovagi harcmodor
- Az öngyilkosságot fontolgatta II. Mehmed szultán a nándorfehérvári vereség után
- Előkerültek a mohácsi csata maradványai
- Aki kávét ivott, elvesztette a fejét IV. Murád szultán uralma idején
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila 19:05
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre 17:44
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra 14:20
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla 09:50
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére 09:05
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött tegnap
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco tegnap
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein tegnap