Hadifoglyok építették a Thaiföld és Burma közti hírhedt halálvasutat
2016. január 5. 13:18 MTI
Hónapokkal az előre tervezett időpont előtt megnyílt a második világháború alatt a Thaiföld és Burma közti hírhedt halálvasút megépítésében részt vett hadifoglyokra emlékező múzeum Mianmarban.
Korábban
Az építkezésben való részvételre kényszerített mintegy 120 ezer háborús fogoly és civil nyomorúságos életkörülményeit megismertető, mintegy 16 ezer négyzetméteres területen fekvő intézmény a Mon állambeli Thanbjuzjatban található.
1943-ban a megszálló japán hadsereg egy 280 kilométer hosszú vasútvonalat építtetett a város és a thaiföldi Kancsanaburi között, hogy így segítse Bangkok és Rangun összeköttetését. Az építkezésen több mint 16 ezren - egy kilométerre számítva harmincnyolcan - haltak meg az orvosi ellátás csaknem teljes hiánya, az alultápláltság és végkimerülés miatt, az áldozatok jelentős része Thanbjuzjat temetőjében nyugszik.
Az eredetileg áprilisra tervezett, de végül Mianmar függetlenségének ünnepén, hétfőn megnyitott múzeum átadásán részt vett családjával Kinosita Mikio 95 éves japán háborús veterán is, aki 24 éves vasúti mérnökként 100 ausztrál és 200 mianmari foglyot irányított az építkezésen. Az idős férfi az eseményen örömét fejezte ki a tragikus eseményekre és veszteségekre emlékező múzeum létrejötte fölött.
A múzeum látogatói megnézhetnek egy C-0522-es széntüzelésű mozdonyt, amely egykor a halálvasúton közlekedett, valamint megismerhetik a vasút thaiföldi kiinduló pontjánál kialakított emlékhelyet is. Az intézményben emellett fotográfiák, festmények, szobrok és háromdimenziós képek mesélnek a halálvasút történetéről.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
8. Budapest világvárossá fejlődése
II. Népesség, település, életmód
- Időutazás a millenniumi ünnepségekre: 125 éve utazunk a Ligetbe a föld alatt
- Sokáig csak esernyővel lehetett átmenni a budai Alagúton
- Egykor a Városliget zenepavilonjai nyújtották a főváros legnépszerűbb szórakozását
- A gazdag és szegény gyermekek egyaránt birtokba vették a Városligetet a „boldog békeidőkben”
- Széchényi Ödön víziója által a világ második siklójával büszkélkedhet a főváros
- Az idők során szinte minden sportra biztosított lehetőséget a Városliget
- 800 mázsa lőport adott Ferenc József a budai Alagút építéséhez
- A kiállítások és vásárok hozták el az éjszakai fényt a Városligetbe
- Ostromok és újjáépítések kísérik végig a Vigadó történetét
- A lettek döntő többsége a függetlenségre szavazott 1991-ben tegnap
- Hollywood szinte összes díját begyűjtötte Audrey Hepburn tegnap
- Maiszúr tigrise sem tudott ellenállni a brit hódításnak Indiában tegnap
- Különutas politikája miatt romlott meg Tito viszonya Moszkvával tegnap
- Viktória királynő szabadítatta ki a csatornaépítéssel is foglalkozó 1848-as hőst 2024.05.03.
- Egy kertész lányát vette el a később női ruhában bújkáló jakobinus vezető 2024.05.03.
- Az Eufrátesztől a Magyar Királyságig tartott a kétszer is trónra ültetett II. Mehmed birodalma 2024.05.03.
- Börtönbe zárták a Mediciek a politikatudomány megteremtőjét, Machiavellit 2024.05.03.