2024. tavasz: Tróntól a Szentszékig
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Raktárakba száműzve – remekművek, amelyeket rejtegetnek a nyilvánosság elől

2015. október 8. 16:16

A nevesebb múzeumokban a világ számos pontján zárják el a nyilvánosság elől a művészettörténet legnagyobb alkotásait. A látogatók a New York-i Modern Művészetek Múzeumában (MoMA) megtalálható 1221 Picasso-festményből 24-et, a neves kaliforniai művész, Ed Ruscha 145 képéből egyet, a szürrealista Joan Miró 156 munkája közül mindössze 9-et láthatnak az állandó kiállításon. A BBC összeszedte, hogy mi áll néhány felbecsülhetetlen értékű műtárgy rejtegetésének hátterében. 

A megoldás: raktárkiállítás?

Bár úgy tűnhet, hogy a londoni Tate, a New York-i Metropolitan, a Louvre vagy a MoMA minden, tulajdonában lévő értékes alkotást kiakasztott a falra. Ez azonban valójában távol áll az igazságtól, mivel a vezető intézmények kollekciójuk jelentős részét megfelelő hőmérsékletű, sötétített, aprólékosan berendezett raktárszobákban őrzik – olvasható a BBC cikkében. A Tate a gyűjteménye részét képező képzőművészeti munkák húsz, a Louvre nyolc, a New York-i Guggenheim Múzeum három, a Berlini Galéria pedig mindössze két százalékát teszi közszemlére. „Nincs helyünk arra, hogy többet mutassunk meg” – jelentette ki a Berlini Galéria igazgatója, Thomas Köhler, aki hozzátette, hogy az intézménynek 1200 négyzetméteres terület áll rendelkezésére, hogy kiállítsa az évtizedeken keresztül vásárlással és ajándékozások révén szerzett műtárgyakat.

A nem megfelelő nagyságú kiállítóhely azonban csak az egyik oka a műalkotások takargatásának. Ugyancsak fontos szempont lehet, hogy az egyes művek illeszkednek-e a múzeum aktuális művészeti koncepciójába. Emellett a nevesebb művészek kevésbé jelentős munkái is ritkán kerülnek ki a raktárszobákból, és sokszor az ingatlanvásárlások révén a múzeumhoz került értéktárgyak is éveken át is ládákban hevernek, mielőtt kiválogatnák őket. Számos, érzékeny anyagból készült vagy sérült műalkotást még gondosan be is kell fedni a további állagromlás elkerülése végett, de az egyes intézmények gyűjtőkörüktől és a tulajdonukban lévő értékektől függően különböző stratégiákat alakítottak ki. Míg a londoni Nemzeti Galériában egy olyan rendszert dolgoztak ki, amely egyszerre az átlagosnál több műalkotás kiállítását teszi lehetővé, addig a több mint egymillió metszetet (amelyek közül sok nagyon sérülékeny) birtokló bécsi Albertina természetesen csak töredékét tudja kiállítani hatalmas gyűjteményének.

Mivel az emberek többsége furcsának találja, hogy az intézmények a tulajdonukban lévő műalkotások mindössze néhány százalékát teszik közszemlére, a múzeumok az utóbbi években igyekeznek minél többet a nyilvánosság elé tárni műtárgyaik közül. Amellett, hogy sok intézmény elkezdte az állandó kiállításán szereplő művek digitalizálását, egyes múzeumok az ún. Schaulager, vagyis „raktárkiállítás” módszeréhez folyamodnak: a látogatók a raktárban, egy üveg mögött elhelyezve, vagy restaurálás közben láthatják az alkotásokat. A szentpétervári Ermitázs 2014-ben nyitotta meg raktárát a hosszú ideje nem látott műtárgyakat megtekinteni vágyó érdeklődők előtt, és a New York-i Brooklyn Művészeti Múzeum is elkezdte közszemlére tenni raktárait. Számos múzeum – többek között a Tate, a MoMA és a Metropolitan – céljai között szerepel, hogy növelje az állandó kiállítására rendelkezésre álló kiállítóteret.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tavasz: Tróntól a Szentszékig
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
9 945 ft 8 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Edward Kienholz: The Art ShowKoronázási szőnyegFranz Marc: Kék lovakAlbrecht Dürer: Mezei nyúlJakcson Pollock: Mural on Red Indian GroundHenri Matisse: Uszoda
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár