Mit keresett egy 18. századi hajó az ikertornyok alatt?
2014. július 31. 10:33
A 2001. szeptember 11-i terrortámadásban lerombolt New York-i Világkereskedelmi Központ épülete helyén 2010 júliusában nagy erővel kezdődtek meg az újjáépítési munkálatok, ám gyorsan le is kellett állítani, ugyanis az ikertornyok alapzatánál egy újkori hajó maradványaiba ütközött a markológép. A legújabb elemzések szerint a tengerjáró 1773 körül épülhetett, s a hajóférgek miatt mindössze 20-30 évig használhatták.
Korábban
A mai utcaszint alatt 6,7 méterrel, a majd' 13 évvel ezelőtt lerombolt New York-i ikertornyok lábainál az újjáépítést végző munkások 2010-ben egy rég elfeledett fahajó maradványaira bukkantak. Egy újabb, a fagerendák évgyűrűinek vizsgálatán alapuló elemzés szerint a hajó 1773 körül épült egy Philadelphiához közeli kis hajógyárban. A kutatók továbbá megállapították, hogy az évgyűrűkön található minták alapján a vízi jármű ugyanabból a fehér tölgyből készült, amelyet a Függetlenségi Nyilatkozat aláírása helyszínéül szolgáló Függetlenség Csarnoka egyes részeinek 1732 és 1756 közötti építésénél is használtak.
A régészek állati csontokat, kerámia edényeket, üvegeket, valamint több tucat cipőt is találtak, azonban az igazi szenzáció kétségkívül a 9,75 méter hosszú hajóroncs volt. Feltárását igen gyorsan el kellett végezni, hogy megelőzzék a több évszázados maradványoknak a szabad levegő okozta károsodását. A tölgyfadarabkákat egyesével dokumentálták a kutatók, miután kivették a mocsaras talajból, majd a fagerendákat Marylandbe szállították, ahol azonnal vízbe áztatták őket, hogy megvédjék a repedésektől, valamint az elgörbüléstől.
A maradványok egy része már visszakerült New Yorkba, s a Világkereskedelmi Központtól 20 kilométerre északra található Columbia Egyetemen további vizsgálatokat végeztek el rajtuk: először néhány fadarabkát egy hideg szobában lassan kiszárítottak, majd vékony szeletekre vágták fel, hogy analizálhassák az évgyűrűket.
A kutatócsapat megállapította, hogy a hajó építésére használt fákat, amelyek közül némelyik több mint száz évig is élhet, 1773 körül vágták ki. Az évgyűrűminták alapján azt is megvizsgálták, honnan származnak a fák. "A fák évgyűrűinek mintái egy adott éghajlaton, illetve régión belül nagyon hasonló" - mondta Dario Martin-Benito, a kutatási munkálatok vezetője, a Zürichi Egyetem munkatársa. A mintákat a csapadékmennyiség, valamint a hőmérséklet is befolyásolja, ugyanis esősebb területeken vastagabbak az évgyűrűk, míg száraz égöv alatt vékonyabbak, tette hozzá. Martin-Benito és kollégái leszűkítették a területet az Egyesült Államok keleti részére, ugyanis a fehér tölgy azon a vidéken őshonos.
Az elemzések szerint a Philadelphia körüli erdőkben vágták ki a hajó (valamint a Függetlenség Csarnoka) építéséhez felhasznált fákat. "A város volt az egyik, ha nem a legfontosabb hajógyártási központ a még brit gyarmati státuszban lévő amerikai területeken, így ez nem okozott meglepetést" - magyarázta Martin-Benito. A szakértők abban azonban még nem biztosak, hogy a hajó véletlenül süllyedt el, vagy szándékosan hagyták a víz alatt, amikor elkezdték feltölteni Manhattan déli partszakaszát.
A korábbi vizsgálatok során megállapították, hogy a gerendákon kisebb lyukak találhatók, amelyekért a Lyrodus pedicellatus nevű hajóféreg a felelős. A miniatűr állatok a magas sótartalmú meleg vizeket kedvelik, amiből azt szűrték le a kutatók, hogy a hajó minden bizonnyal járhatott a Karib-tengeren, ahol a hűvös észak-amerikai partokkal ellentétben ideálisak a körülmények a féreg számára. Martin-Benito úgy véli, ez a féreg lehetett annak az oka, hogy a hajó az építését követően mindössze 20-30 évet szolgálhatott.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
tél
Múlt-kor magazin 2010
- Magyar békefenntartók Kínában: haditengerészek a felkelők ellen
- Egy világrekorder magyar stewardess 27 ezer órája a levegőben
- Interjú Oborni Terézzel
- Paraszt Bruegel. Egy holland humanista élete
- Elhurcolva és elhurcolva. Lajos Iván próféciája 1939-ben
- A szovjetterror fehérorosz áldozatai, avagy a Kuropati erdő borzalmas titka
- Anyatejút. A szoptatás kultúrtörténete
- Csellóval a frontra. Egy kalocsai körorvos különleges kalandjai
- Prodam Guidó szenzációs akciója: az első repülés Budapest felett
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco 2024.11.20.
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein 2024.11.20.