2024. tél: Szoknyával a politikában
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Lassan eltűnik Leonardo rajza

2014. június 4. 15:40

Új technológiával igyekeznek megvédeni Leonardo da Vinci híres rajzát, amely napról napra egyre jobban halványul.

A titokzatos Leonardo-portré - amelyet sokan a reneszánsz művész önarcképének vélnek - szakértők szerint komoly veszélyben van: az 1500-as évek elején készült vörös krétarajz az idő múlásával egyre jobban halványul.

A hosszú hajú, nagy szakállú idős férfit ábrázoló rajz évszázadok óta izgatja a művészettörténészek fantáziáját. A krétarajzot feltételezhetően Torinóban, 1510 és 1515 között fejezte be Leonardo; sokak szerint maga az alkotó látható a képen, ám a reneszánsz géniusz abban az időben az ötvenes évei közepén járt, míg a rajz alanya inkább a nyolcvanhoz közelít. Ebből az ellentmondásból fakadóan egyesek úgy gondolják, hogy nem Leonardót, hanem apját, esetleg nagybátyját ábrázolja a krétarajz.

Miután elkészült, a képnek hosszú időre nyoma veszett. Károly Albert szárd-piemonti király (1831-1849), Genova hercege 1839-ben szerezte meg a torinói Királyi Könyvtár számára. A lenvászonból, gyapjúból és rongyokból készült papírra vetett rajzot később bekeretezték, majd a 20. században évtizedeken keresztül kiállították, aminek következtében napfény érte - magyarázta Mauro Missori, az olaszországi Nemzeti Kutatótanács munkatársa.

Az évszázadokon át rossz körülmények között tárolt kép sárgás elszíneződést kapott, csökkentve a kép kontrasztját, s ma már az a veszély fenyeget, hogy a vörös krétarajz előbb-utóbb teljesen elhalványul. A kép ma annyira törékeny, hogy jelenleg a torinói könyvtár szabályozott hőmérsékletű és páratartalmú alagsorában őrzik, elzárva a külvilágtól.

2012-ben a kutatók számára ritka alkalom nyílt a kép megtekintésére, amely során megmérték a papíranyag kromofór szintjét. A kromofór csoport a molekula azon része, amely az anyag színét adja; a kromoforok könnyedén elnyelik a kéket és a lilát, és hajlamosak visszaverni vagy tükrözni a vöröses, illetve sárgás fényt, ami a régi dokumentumok sárgás elszíneződését adja.

Az olasz szakemberek megmérték, mennyi fényt ver vissza vagy tükröz a kép különböző hullámhosszú fénysugarakból, majd a kapott értékeket összevetették a különböző állapotú modern és régi papírokkal. A kutatócsoport azt találta, hogy Leonardo portréjának sárgás elszíneződését a nedves környezet okozta - talán zárt, nyirkos helyen őrizték. A tervek szerint kutatásukat később megismétlik, így láthatóvá válik, hogy a kép állapota tovább romlik-e vagy sikerül addigra megőrizni színeit. Azzal, hogy megállapítják a festmény állagromlásának szintjét, talán segíthetnek a restaurátoroknak megtalálni a legalkalmasabb módszert a színek megőrzésére.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tél: Szoknyával a politikában
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár