Így néz ki belülről egy első világháborús német U-boot
2013. december 10. 12:00
Brit szakemberek egy rég elveszettnek hitt fotóalbumra bukkantak a Tyne and Wear Archívum poros raktárában; az előkerült fényképeken egy nagy-britanniai székhelyű hajóépítő vállalat, a Swan Hunter dokkjai láthatók, ahol egy német tengeralattjárót szerelnek szét az első világháború utolsó évében, 1918-ban.
Korábban
A frissen megtalált fotókon az északkelet-angliai Wallsend kikötővárosának hajóépítő dokkjai láthatók, ahol egy elsüllyedt, a hamburgi Blohm & Voss vállalat által épített U-110-es tengeralattjáró szétszerelése folyik. A skót-angol határ közelében álló város egyébként Hadrianus faláról kapta a nevét, ugyanis az i. sz. 2. században épült, a római határokat védő fal ezen a ponton találkozott az Északi-tengerrel.
A magányosan cirkáló császári U-boot 1918. július 19-én az angliai Hartlepool közelében egy kereskedelmi hajókból álló flottát támadott meg, azonban a kötelékben hajózó, HM Motor-Launch No 263 típusú tengeralattjáró-elhárító naszád egy mélytengeri bombát dobott a tengerbe, eltalálva azzal a németeket. A tengerészeknek sikerült a felszínre kormányozniuk a tengeralattjárót, azonban amint a felszínre került, a közelben lévő HMS Garry megtorpedózta, s a császári legénység a tengeralattjáróval együtt a hullámsírba merült.
Két hónappal később, 1918 szeptemberében a britek kihalászták a tengerfenékről az egykor félelmetes "szörnyet", s a Swan Hunter hajóépítő vállalat száraz dokkjába vontatták azzal a céllal, hogy helyreállítsák, s a németek saját fegyverét vessék be a császárság ellen. Az 1918. november 11-i fegyverszünet miatt azonban leállították és végleg be is szüntették a munkálatokat. A szebb napokat is megélt tengeralattjárót a következő hónapban Wallsendből Howdonba vontatták, ahol hulladékként értékesítették.
Az album megdöbbentő részletességgel dokumentálja a német U-bootot, s ritka bepillantást enged a németek első világháborús tengeralattjáróinak belsejébe.
A képen a tengeralattjáró négy torpedónyílása látható
Az U-boot felülről
Az elektronikus kapcsolóberendezések
A parancsnoki toronyhoz vezető út
Itt töltötték be a négy torpedót
A torpedószoba
A tengeralattjáró hálótermei
A parancsnoki híd
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
7. Életmód és mindennapok a Kádár-korszakban
II. Népesség, település, életmód
- A magyar-román diplomáciai kapcsolatok megszűnésével fenyegetett Ceaușescu falurombolási terve
- Lelkiismereti és erkölcsi kérdésnek tekintette az amerikai elnök a Szent Korona visszaszolgáltatását
- Mit keresett Fidel Castro 1972-ben Budapesten?
- A Népliget és a Margitsziget is szóba került, mint az Úttörővasút lehetséges helyszíne
- Ilyen az, ha csináljuk a fesztivált – koncertfotók a ‘80-as évekből
- Ledobni a vörös nyakkendőt – ilyenek voltak a szocialista úttörőtáborok
- Kilincs a túloldalon
- Az én 89-em
- Benzininjekció, néma talpak és Mengele – ártatlan volt-e Tóth Ilona?
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco 2024.11.20.
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein 2024.11.20.