Megkeresik Lindbergh eltűnt francia riválisait
2013. május 15. 09:29
Víz alatti szonárokat, búvárokat és a kor legújabb technikáit is beveti egy francia kutatócsapat, hogy minden idők egyik legnagyobb repülési rejtélyét megoldhassa. Senki sem tudja, mi történhetett L’Oiseau Blanc-nal, aki tíz méter széles kétfedelű repülőgépével és társával 1927-ben, Lindbergh előtt két héttel próbált átkelni az Atlanti-óceánon Párizsból New Yorkba.
Korábban
A francia gép és személyzetének eltűnése azóta találgatások tárgya, hogy a repülés első világháborús francia ászai, Charles Nungesser és Francois Coli gépe felszállt az észak-párizsi Le Bourget repülőtérről 1927. május 8-ának reggelén, majd’ két héttel Charles Lindbergh utazása előtt; az amerikai pilóta csupán 1927. május 20-án indult el Spirit of St. Louis nevű gépével New Yorkból, s 33 és fél óra levegőben töltött idő után landolt Párizsban.
A franciák a súlyminimalizálás érdekében rádió és mentőcsónak nélkül keltek útra, hogy a világon elsőként vigyék véghez a levegőben történő transzatlanti átkelést, s a dicsőségen kívül a próbatétellel járó 25 ezer dolláros díjat is elnyerjék. Abban az időben több tanú is jelezte, hogy látták a gépet Anglia és Írország területe felett elrepülni, s tömegek gyűltek össze New York kikötőjében, hogy megpillanthassák a fehérre meszelt repülőgép landolását a Szabadság-szobor előtti nyílt vízen. Néhány nap után a gépet elveszettnek könyvelték el, s az amerikai parti őrség a franciák keresésére indult.
Charles Nungesser és Francois Coli
Az elmúlt 86 év alatt jelentések tömegei érkeztek a keleti partokról, többek között Maine államból, Új-Fundlandról és Kanada partjairól is, miszerint L’Oiseau Blanc gépének törmelékeit sodorta partra a víz. Mára egyik sem maradt fenn, írja a Discovery News. Az elmúlt öt évben azonban Bernard Decre francia üzletember, a repülés megszállottja újult erővel fogott neki a nyomozásnak.
A francia, kanadai és amerikai levéltárakban való kutatást követően Decre úgy véli, a repülőgép valahol a Franciaországhoz tartozó, Kanada délkeleti partjaitól 25 kilométerre fekvő St. Pierre és Miquelon szigetcsoport közelében zuhanhatott le. „Ez egy különös és mégis csodálatos történet” – mondta Decre a washingtoni francia követségen tartott beszédében. „Minden évben több és több információ kerül a birtokunkba” – tette hozzá lelkesen.
Az eltűnt repülőgép
Ígérete szerint az üzletember még ebben a hónapban megindítja expedícióját, hogy megtalálja L’Oiseau Blanc maradványait. Vállalkozását anyagilag az a francia Safran repülőgépgyártó cég is támogatja, amely társaságnak az elődje építette meg a szerencsétlenül járt légi jármű 450 lóerős Lorraine-Dietrich motorját. Továbbá az amerikai parti őrség is beáll a támogatók közé, amelynek a vezetésével indult meg Nungesser és Coli keresése 1927 májusában.
„Ha a nyilvántartások elég pontosak, igényesen fel tudjuk építeni az expedíció folyamatát és az átkutatandó terület nagysága sem okozhat gondot” – mondta a parti őrség helyettes parancsnoka. Butt szerint manapság több adat áll rendelkezésre az áramlatok és az árapály változásaival kapcsolatban, így az esélyek is jelentősen megnőttek 1927-hez képest. Decre tavaly júniusban már elindított egy expedíciót, ám vállalkozását akkor nem koronázta siker. A 2013. május 15-től június 7-ig tervezett kutatatás több hajót, tucatnyi személyzetet, búvárokat, a tengerfenéken pihenő fémek felismerésére alkalmas, nagy teljesítményű magnetométert, s távvezérelt járműveket is felvonultat.
Decre munkáját néhány új információ is segíti: a múlt év végén egy 95 éves, St. Pierre szigetén élő halászemberrel készített interjút. Az aggastyán visszaemlékezése szerint 1927. május 10-én gyermekként egy másik halásszal beszélt, aki aznap egy repülőgép lezuhanását vélte látni a sűrű ködben, sőt még a pilóták segélykiáltásait is hallotta. Bár a forrás nem első kézből való, mégis ez biztosítja Decre kutatásának kiindulási alapját. Még ha a gép maradványait nem is találják meg, már a kutatás is méltó megemlékezést jelenthet a két francia pilóta számára, akikre a tervek szerint Charles Lindbergh unokája, Eric Lindbergh beszéddel fog emlékezni.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
29. A kétpólusú világrend
VI. Nemzetközi konfliktusok és együttműködés
- Alig egy évtizeddel élte túl a jugoszláv állam Josip Broz Titót
- Mind az Anschlussról, mind a Habsburgokról lemondott Ausztria az önállóságért
- Megnyerhetetlen versenybe kényszerítette Moszkvát a „csillagháborús” terv
- 1958-ban elsüllyedt amerikai tengeralattjárót fedeztek fel Hawaii mellett
- Azonnal heves indulatokat gerjesztett világszerte Churchill híres fultoni beszéde
- Az emberélet nem számított, Észak-Vietnám elérte célját a Tet-offenzívával
- Egy spanyol halász segítségére is szükség volt az elveszett amerikai hidrogénbombák megtalálásához
- Kiment a mosdóba, majd a vonaton hagyta 1953-ban a hidrogénbomba titkos dokumentumait
- A Szovjetunió vonakodó segítségével vált atomhatalommá Kína
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco 2024.11.20.
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein 2024.11.20.