2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Fotó írhatja át a repülés történetét

2013. március 18. 08:28

Egy ausztrál történész elmondása szerint olyan fotó van a birtokában, amely azt bizonyítja, hogy nem a Wright-fivérek nevéhez fűződik az aviatika történetének első, gyakorlatban működő repülőgép megtervezése és megépítése.

John Brown szerint a történelmi tettet egy német bevándorló, az elsőségért évtizedek óta küzdő Gustav Whitehead hajtotta végre 1901-ben, Connecticut államában. „Két évvel, négy hónappal és három nappal Orville és Wilbur előtt” – pontosított a történész, aki szerint a felfedezés alapjaiban írhatja át az aviatika alig több mint százéves történtét.

Ha közmegegyezés nem is övezi, az elmúlt száz évben széles körben elfogadottá vált, hogy az első irányítható, motorral hajtott, levegőnél nehezebb eszközzel való repülést a Wright-testvérek követték el. 1903. december 17-én Orville Wright bemászott az egyszerű pilótafülkébe, majd felemelkedett, hogy aztán röpke 12 másodperc alatt 39 métert megtegyen Wright Flyer gépével. Az észak-karolinai Kitty Hawkra az állandó szélmozgás miatt esett a választás. A nap negyedik repülése volt az egyetlen, amelyet valójában irányítani is tudtak, a testvér, Wilbur 279 métert repült 59 másodperc alatt.

A bajor származású bevándorló, Gustav Whitehead érdemeit kevesen ismerik el, holott még a repülés bibliájának tartott All the World’s Aircraft című munka is említi. Brown szerint a pilóta 1901. augusztus 14-én kora reggel emelkedett magasba a fakerekű, vászon borította szárnyakkal rendelkező, No.21 (más néven: A kondorkeselyű) névre hallgató szerkezetével Bridgeport egyik kies, sötét utcáján. A primitív repülőgép végül 2 kilométert tett meg 15 méter magasan. Whitehead magával vitte a Bridgeport Herald nevű helyi újság főszerkesztőjét, hogy tanúja legyen a történelmi pillanatnak, amelyről egy elmosódott, állítólag négy újságíró által is ismert fotó készült.

Whiteheadhez nem volt kegyes a sors, kísérleteire sokáig a feledés homálya borult, amíg 1935-ben egy újságcikk, majd két évvel később egy könyv „fel nem fedezte” az aviatika terén tett kísérleteit. Intenzív kutatás indult a tudósok, a szakma és a repülés szerelmesei részvételével, hogy kiderítsék, valóban a Wright-testvérek számítanak-e a repülés úttörőinek. A hatvanas-hetvenes években született tanulmányok végül arra a következtetésre jutottak, hogy az elsőség mégis Orville-t és Wilburt illeti meg, a Whitehead-féle repülésről szóló cikk pedig egyszerű hamisítvány.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár