2024. tavasz különszám: Mesés mítoszok és kivételes teljesítmények
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Százéves a sugárhajtás

2010. augusztus 19. 08:19 MTI

Tévhit, hogy a repülőgépeknek sugárhajtóművel való működtetése csak 1944-ben kezdődött. Valójában már 1910-ben: akkor emelkedett ugyanis a levegőbe Párizs mellett a román származású, de Franciaországban tevékenykedő Henri Coanda (1885-1972) kétszemélyes, kétfedelű sugárhajtású repülőgépe.

A gép négyhengeres autómotorja nem légcsavart, hanem a legelejére beépített soklapátos légsűrítőt (propellert, ventillátort) forgatott. Az azzal hátrafújt levegő a törzsorrt befedő kettős fémkúp közé áramlott. A két kúp között hátrazúduló levegőbe fecskendezték be és izzószállal lobbantották lángra a benzint. A keletkező forró benzin-levegő keverék nagymértékben kitágult, és a hátrafújt levegővel együtt felgyorsulva áramlott tovább. Ellenereje gyorsította fel aztán a repüléséhez elegendő sebességre a gépet. Ezt a megoldást motorsűrítős gázsugár-hajtóműnek nevezik.

Az egyik sikeres repülés végén a gép a pilóta hibájából kényszerleszállást hajtott végre, és összetört. A balesetben maga Coanda is megsérült, ezért nem repülőként, hanem aerodinamikusként és feltalálóként tevékenykedett tovább. Találmánya azonban 1940-ben újra életre kelt a több száz kilométeres bemutató repüléseket végző olasz Caproni-Campini N.1-es, már modern, mélyszárnyú, kétszemélyes fémrepülőgépben, amelynek légsűrítőjét egy Isotta-Fraschini autómotor hajtotta.

Coanda szabadalmaztatott vízsótalanító eljárást, de tányér alakú repülő csészealjat is, 1930-ban pedig feltalálta a róla elnevezett Coanda-effektust. Méghozzá azt, hogy egy lefele ívelt felület felett a felgyorsított levegő nem egyenesen fúvódik hátra, hanem követi a görbületet, "ragaszkodik" a felülethez.

Az első, szilárd hajtóanyagú (puskaporos) rakétával működtetett repülőgép, az Opel "Kacsa" 1928-ban emelkedett a magasba. A folyékony hajtóanyagot tartalmazó rakétájú Heinkel He-176 - nagy titokban - 1939 júniusában, a gázturbinás sugárhajtású He-178 pedig 1939. augusztus 27-én repült először.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tavasz: Tróntól a Szentszékig
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
9 945 ft 8 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár