2024. tél: Szoknyával a politikában
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Forradalmárok térítették el az első repülőgépet

2009. december 15. 10:14 Fekete István

A 2001. szeptember 11-i merényletek a repülőgép-eltérítések történetének legnagyobb tragédiáját jelentették. A terrorizmus e típusa azonban nem mai találmány, és a több évtizedes "hagyományt" mindvégig váltakozó hadiszerencse jellemezte.

Az első ilyen eset még 1931-re nyúlik vissza, amikor perui forradalmárok hatalmukba kerítettek egy repülőgépet és annak pilótájától azt követelték, hogy arra kormányozza a gépet, amerre ők mondják. A Ford Trimotort vezető Byron Rickards azonban ellene szegült a légi kalózok kérésének, a forradalom diadala pedig az ő kálváriájára is pontot tett: tíz nap után sikerült kiszabadulnia.

A repülőgép-eltérítés történetének 1948 és 1957 közötti periódusát a vihar előtti csend jellemezte: ekkor összesen tizenöt esetet jegyeztek fel, amely átlagban évente alig több mint egy eseménynek felel meg. Az első regisztrált baleset is ehhez a korszakhoz köthető: 1948-ban négy kínai terrorista a Makaóból Hong Kongba tartó gépet vette célkeresztjébe, a személyzet és a támadók közötti összecsapás következtében pedig a gép lezuhant, a fedélzeten tartózkodó összes (25) ember halálát okozva.



A South Asia Analysis Group elemzése szerint az 1958-as év vízválasztó dátum volt (1967-ig 48-ra duzzad a szám), a metódus elterjedésének pedig sok oka volt: a CIA a gépeltérítéseket például a Castro-rendszer destabilizálásának eszközéül használta fel. A CIA által ösztönzött gépeltérítők nem álltak elő politikai követeléssel és/vagy váltságdíjjal, csupán arra kényszerítették a pilótát, hogy az ország guantanamói támaszpontjára, vagy az Egyesült Államok területére irányítsák a repülőgépet, ahol a kommunista rezsim elítélése mellett letelepedésüket is bejelentsék egy, az amerikai hírszerzés által szervezett sajtókonferencián. A CIA ezt pszichológiai hadviselésnek használta Havanna ellen, ugyanakkor a kubai hírszerzés is ilyen fegyvert látott a megtorló eltérítésekben. Nixon 1973-ban végül megtiltotta a CIA-nek a titkos akciók további folytatását, amire Kuba is áldását adta, noha már 1976-ban megszegte az ígéretét.

Jóllehet a gépeltérítésekhez a terroristaszervezetek főleg bajtársaik kiszabadítása, vagy harcuk népszerűsítése miatt folyamodtak, az akciók hátterében egyszerű bűnözői szándék is állhatott: Dan „D.B.” Cooper 1971-ben például 200 ezer dollár összegű váltságdíjat szedett össze az amerikai Northwest Airlines Boeing 727-es járatán, aztán a pénzzel a zsebében egyszerűen ejtőernyővel kiugrott a gépből.

A hatvanas-hetvenes években a Közel-Kelet térsége lett a gépeltérítések melegágya, amellyel a különböző palesztin mozgalmak elérték, hogy ügyüket széles körben megismerhessék. 1968 júliusában történt az első eset, amikor a Népi Front Palesztina Felszabadításáért csoport lecsapott az izraeli El Al 707-es járatára, s azt Rómából Algériába térítette (ez volt az El Al elleni egyetlen sikeres terroristatámadás).



A „palesztin harciasság poszter-lánya”, Leila Khaled 1969-ben került először reflektorfénybe, azonban az igazi nagy fogásra a következő évig kellett várni. A repülőtéri ellenőrző pontokon való sikeres átjutás érdekében plasztikai műtéten átesett Khaled és társai a történelem első tömeges repülőgép-eltérítését szervezték meg. Három járatot sikerült Ammanba irányítani, ahol a túszok elengedése után a terroristák felrobbantották a gépeket – ezzel azonban felbőszítették Husszein jordániai királyt, aki háborút hirdetett az országba befészkelődött palesztin terrorszervezetek ellen.

A gépeltérítések egekbe szökő száma vészjeleket küldött az Egyesült Államok és más országok számára, akik az 1970-es hágai konvencióval preventív válaszokat akartak adni az egyre több főfájást okozó jelenségre. A szigorúbb biztonsági előírások következtében az 1973-1979 közötti időszak 36 gépeltérítési kísérlete közül csak egy volt sikeres, azonban a hetvenes évek további ellenintézkedései dacára tovább folyatódott a gépeltérítések sorozata: a horvát nacionalisták függetlenedési törekvéseiket ugyanúgy ezzel a taktikával próbálták nyomatékosítani (1976. szeptember, New York), mint a már említett palesztin csoportok (1976. június, az Air France légitársaság egyik gépének Ugandába való irányítása).



A nyolcvanas években meredeken csökkent a gépeltérítések száma, azonban a terroristák egyre többször robbantották fel az eltérített gépet a levegőben (1988, a skót Lockerbie felett, 270 halott), 1994-ben (az algériai iszlamista GIA) és 1999-ben (kasmíri harcosok) a terroristák pedig már karácsony szentestéjén is követtek el merényleteket.

Források:

Encyclopedia of terrorism
List of aircraft hijackings
Plane hijacking: in perspective

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tél: Szoknyával a politikában
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár